Politisk regnskap Rauma Venstre 2009

Statusmelding Rauma Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Politisk regnskap og statusmelding for 2010.

For inneværende periode har partiet vært slik representert i Rauma som er identisk med konstitueringen fra oktober 2007. Solveig Bjering er ikke lengre medlem av kontrollutvalget p.g.a jobbbytte.
Kommunestyret: Gunhild Dahle og Arne S Lillehagen(vara Arne Skiri og Sylvia M Vik)
Formannskapet: Arne S Lillehagen
Kontrollutvalget: Solveig Bjering (Johan Setnes er innvalgt fra felleslista)
Valgstyret: Arne S Lillehagen
Overformynderiet: Per Landmark
Skattetakstnemd: Per Landmark
Styret for Reiselivslaget: Arne Skiri
Styret for Troll-Tinn as: Gunhild Dahle
Kulturhusstyret kf : Gunhild Dahle
Dovrefjellrådet: Arne S Lillehagen

I tillegg er partiet representert i Ting- og Lagmannsretten og Vidar Skiri har verv som skjønnsmann. Han er i tillegg valgt inn i utvalget som skal bekjempe parasitten i Rauma elv. Partiet har også noen varamannsplasser bl.a i viltnemd, Tøndergård skole, Boligstiftelsen, kraftfondstyret, Nordveggen og kulturhusstyret kf.

Det politiske arbeid i styrer og utvalg

Det har vært et rimelig aktivt år hvor partiet har hatt deltagere på fylkesårsmøtet og en fylkeskonferanse hvor Stortingsvalget ble drøftet.

På det lokale plan har aktivitetsnivået vært mye likt forrige år hva gjelder møtefrekvens og behandlede saker. Formannskapet har hatt 16 møter og behandlet 202 ordinære saker (245). Kommunestyret har hatt 7 møter og behandlet 123 saker(154).
I tillegg har det vært avholdt generalforsamling i Rauma Energi A/S, Nordveggen A/S og Troll-tind A/S.
Kommunestyregruppa har fremmet flere egne forslag eller kommet med endringer også sammen med andre partier i både formannskap og kommunestyret. Ved flere anledninger har våre forslag fått flertall.

Av større saker fra fjoråret nevnes de som var viktig eller fikk større oppmerksomhet enn andre. Sakene omtales stikkordsmessig:
Uttale vedr Rauma Energis søknad om konsesjon for opprusting av Verma kraftverk
Kriterier for tildeling av omsorgstjenester
Planprogram for kommunedelplan for Langfjordtunnellen
Avtale mellom Måndalen IL og Rauma kommune om leie av flerbrukshall i Måndalen
Boligsosial handlingsplan 2008 — 2011
Forvaltningsrevisjonsrapport vedr offentlige anskaffelser
Kommunedelplan for Åndalsnes —søknad om dispensasjon fra rikspolitiske bestemmelser
Bompengesøknad for fellesprosjektet Tresfjordbrua og tunnel Vågstranda – Måndalen
Påbygg og rehabilitering av Åndalsnes ungdomsskole
Overvåkning og varsling av skredrisiko ved Mannen i Romsdalen
Årsrapport og regnskap 2008
Aksjutvidelse Troll-Tinn as
Reguleringsplan Plasto, Øran Øst
Utvikling av Natokaia for cruiseskipturisme
Leiesatser Raumahallen
Kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet — rullering handlingsprogram
Måndalen stadion – etablering av friidrettsanlegg
Omsorgsplanen — fremtidig organisering
Årsbudsjett 2010 — drift og investering

De årlige budsjett —og investeringssaker krever mest tid og behandles flere ganger i en prosess etter som opplysninger kommer til. Venstre har i likhet med i fjor fremlagt egne forslag og merknader som har blitt støttet av Høyre og andre. Regnskapsrapporteringen hvert kvartal har heller ikke vært tilfredsstillende hvor det fremkommer betydelige avvik på store poster i forhold til budsjett. Kvaliteten knyttet til budsjett og regnskapsrapporteringen synes etter mange år ikke å bedre seg nevneverdig.
Kommunestyregruppa har markert seg i flere møter med spørsmål og egne forslag bl.a. i siste kommunestyremøte hvor budsjettet ble behandlet. Her kan nevnes frivillighetssentral, følgene ved nedtrapping av Tøndergård skole og kvalitet i Rauma- skolen og fremtidig struktur.

Det som kjennetegner det politiske arbeidet er at blokk-konstellasjonen mellom posisjonen og opposisjonen har fastnet ennå mer etter at KRF kom med i posisjonen. Dette bærer preg på det politiske arbeid hvor vedtak i hovedsak følger denne todeling der det er uenighet. Ofte blir også FRP stående alene med sine forslag i en del saker. Således er ofte opposisjonen bærende i de politiske prosesser med forslag og innspill som posisjonen i liten grad vil støtte. Det kan late som om deres passivitet bidrar til en viss form for "boikott" av opposisjonens forslag og ofte ser seg tjent med å følge rådmannens forslag for at ikke noen skal høste gunst. Slik er også noen av politikkens vesen — det må vurderes om det er en vei ut av denne blindgata som ikke tjener Raumas utfordringer fremover! Dialogen med SV og delvis KRF har bedret seg i 2009.

Det må nok også antas at store grupper av befolkningen bare i liten målestokk følger med i lokalpolitikken med mindre det berører dem selv. Når i tillegg Åndalsnes Avis skiftet redaktør i 2008 og så langt har valgt å tone ned lokalpolitisk stoff, blir det mer krevende å nå frem. Det later også til at de politiske miljø blir tro mot sine vaner og da vil et lite parti slite med oppslutningen — ialle fall i nedgangstider. Valgoppslutningen til Venstre i fjor høst vil bidra til en krevende prosess til å løfte partiet opp av en tilsynelatende bølgedal.

Åndalsnes, den 18.januar 2010

Kommunestyregruppa