Misforstått om likestilling

I går vedtok fylkestinget i Sør-Trøndelag fylkeskommune at den kommende videregående skolen i Midtbyen i Trondheim skal ha navn etter Venstre-politikeren og kvinnesaksforkjemperen Thora Storm. Navnet kom opp etter at Arbeiderpartiet påla skolene å lete opp aktuelle kvinnenavn. I et leserinnlegg i dagens utgave av Adresseavisen, argumenterer styremedlem i Trondheim Venstre, Trond Åm, for at initiativet er et uttrykk for at Arbeiderpartiet har misforstått fullstendig i denne saken – både hva angår likestilling og navnegivning av videregående skoler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fallitt for likestillingen
Venstrepolitikeren, kvinnesaksforkjemperen og skolebestyreren Thora Storm var en viktig pioner i arbeidet for at kvinner skal ha samme muligheter som menn til å ta utdanning og gjøre karriere. Mennesker skal vurderes etter fortjeneste, ikke etter det de har mellom beina. I arbeidet med å finne navn til de nye videregående skolene i byen, går Arbeiderpartiet motsatt vei: Underlivets bestanddeler har blitt viktigste kriterium når de har innstilt henholdsvis Thora Storm og vevkunstneren Hannah Ryggens navn til to av byens tre nye kunnskapsenheter. Komiteen har lett med lys og lykte etter kvinnelige kandidater som både er kvinner og betydningsfulle. Med all respekt for begge, må en kunne tillate seg å si at det stiller hele likestillingsarbeidet i et heller flaut lys at det skal være nødvendig å løfte fram kvinner på denne måten.

At videregående skoler får navn etter historiske personer bør etter mitt syn snarere være unntaket enn regelen. Nå forsvinner to av disse navnene med sammenslåingene — både Gerhard Schøning og Adolf Øien har hver på sin måte spilt en rolle for utviklingen av Trondheim som kunnskapsby som neppe kan undervurderes. Det bør ikke være noen selvfølge at de skal erstattes av andre personnavn. Thora Storm har — til tross for sin betydelige innsats for kvinnesaken og som bestyrer for en pikeskole her i byen – etter mitt skjønn ikke formatet, og Hannah Ryggen mangler både format og relevans.

Høyres forslag om å gjøre stas på Thomas Angell — som om navnet hans ikke dominerer bybildet nok som det gjør — mangler også den nødvendige relevans. Vel var han byens største velgjører, men det er ikke som kunnskapens velgjører han har gjort seg bemerket.

Kan vi ikke bare holde oss til stedsnavn denne gangen?

Trond Åm

Styremedlem Trondheim Venstre