Nei til bilvei gjennom skolegård

Venstre sørget onsdag for at skolebarna ved Grefsen skole får leke trygt uten fare for å bli påkjørt av biler på skolens område. Dermed stenges bilveien som Høyre, Frp og KrF ønsker å holde åpen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Kjell Veivåg vil ikke ha bilvei over Grefsen skoles uteområde. Venstre skapte onsdag flertall for bilfrie utearealer.

Foto: Sveinung Bråthen

Her er Kjell Veivågs innlegg i bystyret:

Ordfører,

Byen vokser og skolene må bygges ut. Det gjelder i særdeles grad i Nordre Aker der vi øker elevtallet ved samtlige skoler.

På Grefsen skole har vi vedtatt en utbygging som skal fordoble elevtallet fra 400 til nærmere 800 elever. Det er rimelig opplagt at dette stiller store krav til utforming av skoleanlegget. Det har frem til nå vært et forbildelig godt samarbeid mellom utdannings-etaten, undervisningsbygg, lærere og foreldre om utforming av den nye skolen. I fellesskap har de skapt en plan for et skoleanlegg som kommer til å gi en god ramme rundt hele skoledagen, både mht det pedagogiske arbeidet og all annen aktivitet som skal være på en skole. Jeg har stor tro på at Grefsen skole etter rehabilitering og utbygging vil fremstå som et mønsteranlegg.

Bystyrets skal i dag ta stilling til de ytre rammene for skoleanlegget, gjennom vedtak av en reguleringsplan.

Som nevnt får skolen 800 elever. Skal det være fysisk mulig, må det gjøres noen grep. Ett av dem er å kutte ut gymsaler og ta arealet i bruk til skolegård. Det forutsetter at det bygges en flerbrukshall på den andre siden av Kapellveien. Denne ideen har bystyret tidligere gitt sin tilslutning til. Det andre grepet er å opparbeidet idrettsbanen som også ligger på andre siden av Kapellveien til bruk for skolen. Det har bystyret støttet i tidligere vedtak. Det tredje er å ta skolehagearealet i mer aktiv bruk. Det ligger også på andre siden av Kapellveien. Dermed oppstår spørsmålet om stengning av Kapellveien. Et enstemming FAU og et enstemmig bydelsutvalg har anbefalt en slik løsning. Begrunnelsen er åpenbar. Å gjennomføre den utvidelsen av skoleanlegget som her er skissert, og samtidig opprettholde veien for normal trafikk, vil være helt utforsvarlig. Dette forsterkes ytterligere av at Kapellveien er en sentral skolevei for 800 elever fra 6 år og oppover.

Det er klart at å stenge en vei, har sine ulemper. Selv om denne veien alt i alt har begrenset trafikk, er det uansett en trafikk som blir overført til andre deler av området. Det må vi være helt åpne på. Jeg er imidlertid ganske overbevist om at et planmessig arbeid i regi av byråd og bydel vil bidra til at denne belastningen fordeles ganske jevnt over noe tid. Jeg viser i denne sammenhengen også til tilleggsforslag 3.

H, F og Krf velger i dag å si at Grefsen skole skal ha 800 elever, Skolen skal bruke arealet på begge sider av Kapellveien, biltrafikken skal imidlertid gå som før og så får vi håpe på det beste. Det er å skyve ansvaret over på lærere, foreldre og trafikanter. Detter er uansvarlig og disse partiene burde ha mot nok til å ta det ansvaret som ligger på kommunen som skoleleier. Bygger vi ut en skole, har det noen konsekvenser. Så enkelt er det. Det har et enstemmig bydelsutvalg forstått og det burde det vært enighet om også her i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**