Erklæring om å beskytte innbyggere av Ashraf Camp og støtte folket i Iran

Millioner av iranere har vist gjennom deres anti-regimedemonstrasjoner at de søker frihet. Samtidig har det iranske regimet gjennomført en barbarisk undertrykkelse, drap, og arrestert og såret tusener av mennesker, heiter det i eit opprop det er all grunn til å støtte, seier leiar i Arendal Venstre, Jan Kløvstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Noen demonstranter, særlig tilhengere av Folkets Mojahedin Organization av Iran (PMOI), har blitt dømt til døden. For å stoppe opprør i Iran, har regimet planer om å tilintetgjøre 3400 medlemmer av opposisjonen som er bosatt i Camp Ashraf, Irak. Til tross for alle undertrykkende tiltak, har protester mot regimet i sin helhet fortsatt. Ali Khamenei, regimets øverste leder, og mange av mullaenes politiske og juridiske embetsmenn, som i dag er involvert i gjennomføringen av henrettelse av politiske fanger, mange av disse var også tjenestemenn ansvarlige for massakren av 30000 politiske fanger i 1988.

Irandemonstrasjon

Foto: Frank Johannessen, Agderposten/TV

Bildet er frå solidaritetsaksjon for iranske fangar på Kanalplassen i Arendal i september 2007.

Iranere viste sin støtte for motstanden med sitt massive oppmøte på en samling i nærheten av Paris den 26. juni 2010, og 3500 parlamentarikere inkludert flertall i 23 parlamenter og senater, uttrykte sin støtte til løsning av Mrs. Maryam Rajavi,den utvalgte president for Det Nasjonale Rådet for Motstand i Iran, for demokratisk forandring i Iran av det iranske folket og deres motstandsbevegelse. Det geistlige regimet har i sin desperasjon beordret sine etterretningsagenter aktivt for å utvide sin undertrykking, spionasje og hets kampanje mot den iranske opposisjonen i europeisk territorium.

Derfor krever vi:

Som Mrs. Rajavi har foreslått, må FNs sikkerhetsråd opprettet en egen domstol til å vurdere saken på forbrytelse mot menneskeheten og folkemord som fant sted i 1988 i Iran og stille de ansvarlige folkemordere på tiltalebenken;
Et FN-overvåkings team må satses på i Ashraf, og de amerikanske styrkene må etablere en tilstedeværelse i Camp Ashraf for å beskytte innbyggere og vil garantere forebygging av vold mot dem og deres tvangs flytting i Irak;
FNs sikkerhetsråd og EU må handle for å frigjøre politiske fanger og hindre undertrykkelse av protestene, som et av kravene for videreføring av forbindelsene med Iran med hensikt om forbedring av menneskerettighetene i landet;
EU sitt vedtak fra 29 april 1997, som krevde å forfølge, påtale og fordrive det geistlige regimets etterretningsagenter fra europeiske territorium, må gjennomføres.

—————–

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**