– Vi har hastverk for å hjelpe dei bustadslause

– Vi har hastverk. Dette handlar om å finne gode løysingar for dei som treng det mest, sa Venstres Jan Kløvstad da bystyret diskuterte forhandlingsfullmakt for administrasjonen for å få bygd bustadar for bustadslause ved Torbjørnsbu torsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Agderposten skriv i dag:

– Ikke tid til detaljer
Det er ikke lov til å henge seg opp i detaljer – eller utøve politisk spill. Nå vil bystyret få byggestart av boliger til bostedsløse så fort som mulig.

Marit Elisabeth Strand [email protected] 976 38 152

Jan Kløvstad med Venstremerke

Foto: Venstre

– Vi har hastverk. Dette handler om å finne gode løsninger for dem som trenger det mest. Det er ikke tid til å henge seg opp i detaljer nå, men stole på administrasjonen som skal føre forhandlingene. Vi må få byggestart så fort som mulig, fastslo Jan Kløvstad (V) da bystyret behandlet saken torsdag.

Og flere ga uttrykk for hvor mye det haster å få på plass boliger for byens bostedsløse:

– Vi har sett ned i bakken med skam når det har vært snakk om denne saken, men endelig er vi inne på riktig spor. Dette er en sak der vi skal løse et akutt problem. Vi må ikke la det gå politikk i denne saken, sa Einar Halvorsen (H).

– Vi må ha full politisk enighet om denne viktige saken, og ikke bruke tiden på politisk spill, fulgte Rune Sævre (SV).

Fullmakt til forhandlinger

Et enstemmig bystyre ga rådmannen fullmakt til å forhandle med Blå Kors Sør Rehabilitering AS og Frelsesarmeens rusomsorg om anskaffelse og drift av boliger med heldøgns oppfølging og tilsyn på Torbjørnsbu.

Forsinkelser

Ingen av de to prekvalifiserte leverte inn anbud om bygging av 25 nye boliger da Arendal kommune lyste ut anbudet i april. Tidsplanen var at boligene skulle settes i drift i juni 2011, noe som på grunn av forsinkelser anses å være et urealistisk tidsperspektiv.

I ti år har kommunen erkjent at man har for dårlig tilbud til de bostedsløse.

Uenighet om størrelser

I vedtaket slås det fast at de fire «miniboligene» som i dag er i drift ved Natthjemmet på Torbjørnsbu fortsatt skal være en del av kommunens tilbud om midlertidige boliger. Dermed gjenstår 20 boliger – som ifølge opprinnelig anbud skal være fem ettroms på 20-25 kvm, tolv toroms på 25-35 kvm og tre for ektepar på maks 40 kvm. Blå Kors har forklart at de ikke leverte anbud i mai fordi størrelsen på boligene er for små. Men politikerne i komité for helse og omsorg har uttalt at kommunen må styre størrelsen.

– 20-25 kvm rekker i massevis. Vi må ikke være så råflotte, sa Odd Longum (Pp) da komiteen behandlet saken i forrige uke.

Longum fikk solid støtte rundt bordet. Kommunen skal dermed styre størrelsen – men man er samtidig opptatt av å unngå nye forsinkelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**