-Vi må slå ring om og styrke Rosthaug

Varaordfører i Sigdal Runolv Stegane (V) reagerer med vantro over at verken Krødsherad, Modum eller Sigdal har brydd seg med å svare på høringa som har pågått om tilbudet innen videregående opplæring i Buskerud. Han frykter at det kan bli slutt på medie-og kommunikasjonsfag ved Rosthaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

-Det vil være til stor skade for elevene, men også for frivillige lag og næringslivet som har hatt god nytte av samarbeidsprosjekter med medielinja. Et godt eksempel er NM i skiskyting på Simostranda, der Rosthaugelever gjorde en flott jobb, sier Stegane.

Han forventer at ordførene og rådmennene i Modum, Krødsharad og Sigdal tar raske grep og sørger for at kommunene uttaler seg.

Runolf Stegane

Foto: Hallvor Lilleslett

– Dette er for slapt. Det nytter ikke å skylde på ferietid, slik ordfører Kari Ask gjør. Toget for framtidige tilbud ved Rosthaug går nå. Høringsfristen var 20. august. Men det er ennå tid til å reagere siden saken behandles i fylkeskommunen 14. september. Hva har vi regionråd til hvis rådet ikke engasjerer seg i en så viktig sak, spør Stegane.

Stegane liker svært dårlig at det foreslås å legge ned medie-og kommunikasjonslinja, samtidig er han glad for at det foreslås å styrke landbruksutdanninga. Han er også fylkespolitiker og kan risikere å møte seg sjøl i døra.

– Det er helt klart at kommunene med styrke og i klartekst bør uttale seg om at det må på plass nødvendige midler til investeringer ved Rosthaug, avd. Buskerud dersom all utdanning i Buskerud innen landbruk og skogbruk samles der. Uten et sterkt lokalt engasjement i ryggen, har vi som er fylkespolitikere fra Midtfylket ingen mulighet til å nå fram, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**