Ansvarsfraskrivelse

Det er interessant å lese Eirik Tveitens stadige og febrilske forsøk på ansvarsfraskrivelse for forholdene i Moss kommune. Han er med i styringsflertallet i Moss, men alt som skjer er visst andres feil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

bodø venstres budsjettforslag 2009 -1

Foto: datatekst

Tveiten skriver sist i Moss Avis (16.9) at kommunens økonomiske problemer er skapt ved "å tilby for gode/dyre tjenester i forhold de pengene vi får overført fra staten". Det er erkjennelse i et slikt utsagn, men det er ingen selvinnsikt i dette når han samtidig prøver å skape et inntrykk av at det er slik de fleste steder og dermed lite å gjøre noe med.

Når styringsflertallet av Ap, SV og Rødt ikke har nok penger til alt, står de overfor tre muligheter; Tilpasse tjenestene etter kommunens inntekter som dagens regjering skryter av er så gode. Prioritere noen tjenester foran andre slik at man har råd til de viktigste. Øke eiendomsskatten slik at man har råd til alt — i alle fall en stund til. Det er det siste alternativet Tveiten og hans styringskamerater i Moss har valgt de syv årene de har hatt makta.

Lærer

Foto: Microsoft

Venstre har prioritert skole, også i denne valgperioden, og det skal vi fortsette med. Venstre prioritert å styrke skolen med flere dyktige lærere i tillegg til læremidler. Det betyr at vi har prioritert vekk ting i våre budsjettforslag, innenfor de samme økonomiske rammer som Tveiten har hatt å forholde seg til. Styringsflertallet har derimot valgt å øke eiendomsskatten og dermed rammene sine.

Når de likevel ikke har nok penger, betyr det at de har valgt å beholde "for gode/dyre tjenester" framfor å tilpasse disse til inntektene. Det er et valg styringsflertallet har gjort og som de ikke kan skylde på andre for.

Under budsjettbehandlingen i fjor sa de at året 2010 er siste år med økning i eiendomsskatten. Etter det har, blant andre, Tveiten tatt til orde for å øke den ytterligere. Det skal bli interessant å se hvorvidt Ap, SV og Rødt denne gangen skal ta ansvar for å holde seg innenfor de rammene dagens regjering gir dem. Eller om vi nok en gang skal få økt eiendomsskatt.

Uansett kan ikke dagens styringsflertall i Moss sno seg unna det ansvaret de har for hva skattepengene går til.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder i bystyret