Sp og bruk av dyrket mark

Venstres gruppeleder i Stange kommunestyre, Mirjam Engelsjord, sier Sp har kuppet idrettshallsaken i Ottestad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Jeg forventer at et seriøst politisk parti har utredet en sak skikkelig før de lanserer den. Jeg sikter til arealkonsekvenser. Venstre synes ikke det er greit å bruke dyrket mark. Derfor stemte vi imot hele saken i kommunestyret. Sp og Gjestvang stemte for denne arealbruken. Det er bygget ned altfor mye åker og vernet mark i Stange. Aldri under noen regjering er dyrket mark ofret. En av de verste kommunene er altså Stange.

Vi må se på andre tomtealternativer, sier Engelsjord.
– Aasa Gjestvang skylder på ordføreren. Det går ikke an. Ottestad idrettslag har tydeligvis gode relasjoner inn i Ap og Sp. Derfor har idrettshallen i Ottestad og Hias-banen vært utenfor prioriteringene og behandling i idrettsrådet. Det synes ikke vi er demokratisk. Vi må se kommunens samlede idrettsbehov i forhold til Stangehallen. Å bygge hals over hode er uakseptabelt. Det er allerede sagt at prosjektet sprekker med 15 millioner utover de 50 millionene hallen er beregnet å koste. Vi tror ikke på luftslott, men reelle tall. Stange har ikke råd til idrettshall og for mye dyrket mark går tapt.

– Sp kan ikke springe fra ansvaret sitt. De har påskyndet hastverket. At Aasa Gjestvang ikke tror at dette skal bli gjennomskuet nå, er rart. Senterpartiet spriker i alle retninger, sier Engelsjord.

Lederen i Ottestad idrettslag, Trond Hulleberg, sier de ønsker seg en størst mulig hall.
– Naturlig nok bør tomta ha utvidelsesmuligheter. Skal det bygges hall i Ottestad må det ligge til rette for skolebruk på dagtid for å forsvare et driftsbudsjett. Jeg er overrasket over Aasa Gjestvang. Planene har ligget på bordet i mange år. Det er ubegripelig, området på jordet nedenfor skolen har vært avsatt til hall i mange år, sier Trond Hulleberg.
Ottestad IL ønsket opprinnelig 90-100 mål, men vil bruke idrettsplassen kombinert med en hall ved ungdomsskolen.

Hamar Arbeiderblad 15.9.2010

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**