Frps Johnny Rune Hult angrer ikke på forslaget om å legge ned Kunstbanken

– “Vi liker svensktopper og Øystein Sunde, ikke opera og den slags.” Johnny Rune Hult står fast på at det ikke er noen offentlig oppgave å betale for performancekunst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Smiley

Foto: Ukjent

Enstemmig kritikk av Frp
Tidligere denne uka ble det kjent at Øystein Sunde fra Skarnes ikke vil være kandidat til kulturprisen i Hedmark, blant annet fordi han ble foreslått av en representant (Tor Andre Johnsen) for det han mener er et kulturfiendtlig parti, nemlig Frp. Flere av gruppelederne i de andre partiene i fylkestinget er enige med Sunde i at Frp har en svært negativ kulturpolitikk.

Det er ikke hver dag partiene er enige
Men i denne saken står både sosialistene, sentrum og de borgerlige samlet mot de høyrepopulistiske.
– Kulturfiendtlig er et ord jeg ikke har problemer med å bruke om Frp, sier gruppeleder Njål Slettemark Føsker (Ap). Han er i slekt med kunstneren Kjartan Slettemark, og han husker godt at Frp i fylkestinget brukte nettopp Kjartan Slettemark som eksempel på hvor ille kunst kan bli.

Gruppeleder Erik Ringnes (V) sier at Frps utfall mot Kunstbanken både var utidig og trist.
Samtidig mener han utspillet fra Øystein Sunde var merkelig og oppsiktsvekkende.
– Sunde kunne vel heller tatt for seg Frps kulturpolitikk om han hadde fått prisen, sier Ringnes.

Gruppeleder Maj C. Stenersen Lund (SV) mener Frps angrep på Kunstbanken symboliserer Frps negative kulturpolitikk. Gruppeleder Frode Knutzen Midtlund (H) er klar på at Frps kultursyn gjør et budsjettsamarbeid i fylkestinget mellom de to partiene umulig.

Teksten er hentet og satt sammen fra artikkel i Hamar Arbeiderblad 15.10.2010.

Ann-Christin Kippersund Willumsen.

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**