Venstreforslag i Arendal bystyre: Vi krev at staten betaler for all eigedomstaksering i Arendal

Venstres gruppeleiar Jan Kløvstad reagerer på at staten pålegg kommunane eit detaljert og svært kostbart takseringssystem for eigedomsskatt, mens den same staten berre sender ut eit enkelt brev med tre enkle spørsmål til alle huseigarar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jan Kløvstad

Foto: Svein Sundsdal, NRK

Det konkrete forslaget frå Venstre er:
“Arendal bystyre ber staten om refusjon for alle dei pålagte utgiftene med taksering av eigedomar for å innkreve eigedomsskatt. Når staten kan fastsette skatt på eigedom ved å sende ut eit enkelt skjema som kvar enkelt huseigar skal fylle ut sjølv, er det totalt ulogisk og unødvendig å pålegge kommunane eit regelverk som kostar Arendal kommune 17,3 millionar kroner. Arendal bystyre krev desse 17,3 millionar kroner refundert frå staten.

Jan Kløvstad
Venstre”

Venstres forslag blei vedtatt med 37 moty to stemmer (frå Sosialistisk venstreparti).

———————————-
Og her er lovverket som fører til at Arendal må bruke 17,3 millionar kroner på dets ame som staten berre brukar portutgiftene på:

Kommunestyret kan gjere vedtak om at den siste ålmenne verdsetjinga for utskriving av eigedomsskatt, skal gjelde fram til reglane i § 8 vert sette i kraft.
Endra med lover 16 des 1977 nr. 93, 14 des 2007 nr. 101.
§ 4. Enhver eiendoms skatteverdi fastsettes ved taksering. Almindelig taksering foregår hvert 10de år, medmindre bystyret under særegne forhold beslutter, at ny taksering tidligere skal finne sted. Verdsettelsene skjer på kommunens bekostning ved dertil av bystyret særskilt oppnevnte takstmenn. Under særegne forhold kan bystyret også beslutte, at taksering først skal finne sted senere, dog ikke over 3 år fra den tid, da taksering ordinært skulde ha vært avholdt. Til sådan beslutning utkreves samtykke av vedkommende regjeringsdepartement. Overtakst ved det dobbelte antall på samme måte oppnevnte menn finner sted, når det forlanges av formannskapet eller vedkommende skattyder.
Når særlige grunner foreligger, kan vedkommende departement samtykke i at bystyret oppnevner — istedenfor takstmenn som nevnt i foregående ledd — en sakkyndig nemnd til å ansette skatteverdien på grunnlag av forslag fra ansatte besiktelsesmenn. Disse ansettelser regnes som takst ved anvendelse av reglene i dette kapittel. Klager over ansettelsene avgjøres. av en sakkyndig ankenemnd etter forutgående besiktigelse. Departementet kan i disse tilfelle også samtykke i at alminnelig revisjon av ansettelsene foregår oftere enn hvert tiende år.
I tiden mellom de alminnelige eiendomstakseringer skal omverdsettelse skje når det er foregått deling av eiendommen, når de på eiendommen stående bygninger nedrives eller ødelegges av brann eller lignende, og når det på eiendommen er oppført nye bygninger som antas å ha en verdi av minst kr. 10.000.
Formandskapet saavelsom den skattepliktige har adgang til at forlange særskilt værdsættelse avholdt i tiden mellem de almindelige eiendomstakseringer i tilfælde, hvor værdien av en eiendom ved indtraadte forandringer antages at være væsentlig forøket eller formindsket i forhold til andre eiendomme.
Naar begjæring om omværdsættelse fremsættes av den skattepligtige, har denne at tilsvare omkostningene ved samme. Begjæringen må i tilfelle være framsatt innen 1 nov i året forut for skatteåret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**