Flørt fra NSB?

Det første nye togsettet fra NSB, med det innbydende navnet “Flirt”, ruller ut på vestfoldbanen i løpet av kort tid. Riktig nok som en test før togene kommer for fullt i 2012. Dette er en sårt trengt oppgradering av togmateriellet og ønskes velkommen av alle og enhver.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Men de siste ukers nyheter fra NSB er at disse togene nå skal krympe seteplassen fra 48 cm til 40 cm og det skal være plass til 2 + 3 seter i bredde. Altså noe lignende lokaltogene i Oslo. NSB hevder at kundene først og fremst er opptatt av å få sitteplass. Det tror jeg så gjerne, men jeg føler meg sikker på at forutsetningen for svaret var at man ikke skulle stues sammen som sild i tønne. Det er nemlig en forskjell på å gjøre det i 15 minutter på et lokaltog i Oslo og gjøre det i 2 timer mellom Oslo og Larvik.

NSBs nye togsett

Foto: Åge Christoffer Lundeby/NSB.

En alternativ løsning til å transportere flere passasjerer er å kjøre flere tog. Per i dag er det nok ikke grunnlaget for en stor utvidelse av antall togavganger fra Vestfold, men det hadde gjort underverker for Vestfoldbanen om passasjerer mellom Drammen og Oslo kunne benyttet lokaltog, noe de bl.a. ikke gjør nettopp på grunn av bedre og bredere seter på regionstogene.

Kanskje løsningen er å sette opp flere lokaltog på denne sterkning, kanskje til og med av typen ekspress som ikke trenger å stoppe på alle stasjoner? Tenk om de også her kunne tilby mer komfort, i form av bredere seter ? Dette krever selvsagt 4 spor i pressområdet Asker — Oslo. Og per i dag er strekningen Sandvika – Lysaker prosjektert ferdig 2011, altså i god tid til de nye togene kommer. De nye togene har dessuten etter sigende en raskere akselerasjon, høyere topphastighet og en raskere nedbremsing. Noe som bør bidrar til en bedre utnyttelse av linjene.

Det er positivt at NSB fornyer togsettene. Det som derimot kan være lurt er å finne ut hva problemet faktisk er og hva kundene faktisk ønsker før man svir av 4 milliarder. Hvor mange og i hvilken grad har NSBs kunder blir forespurt om hva behovet er? Har ikke NSB hørt om Pendlerforeningene? NSB må ta steget ut av steinalderen og innse at kundebehov anno 2010 er av en helt annen karakter enn tilfellet var da NSB ble grunnlagt.

Per Martin Berg
Styremedlem Vestfold Venstre