Venstre vil gi papirløse innvandrere en ærlig dør til Norge

Oppland Unge Venstre og Lillehammer Unge Venstre arrangerte mandag et åpent møte om papirløse innvandrere, i etterdønningene av arrestasjonen av Maria Amelie utenfor Nansenskolen.
Hva er dagens situasjon for alle de som lever som papirløse, og hva kan politikerne gjøre for å gi dem en ærlig dør inn i Norge?

Ane Aamodt fra Amnesty International og Per Magnus Finnanger Sandsmark fra Norges Unge Venstre holdt innledningene på det godt besøkt møtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Amanda Schei, nestleder i Oppland Unge Venstre og fra Lillehammer Unge Venstre har skrevet denne artikkelen :

Papirløse flyktninger i Norge
Onsdag 12. januar deltok jeg på et åpent møte som ble arrangert av skolen min, Nansenskolen. Innlederne var Rune Berglund Steen fra Antirasistisk Senter, og to papirløse flyktninger som fortalte sin historie: Maria Amelie og Beza.
Det var et inspirerende møte med noen mennesker som representerte en virkelighet som til nå har vært ganske ukjent for meg og mange av mine medstudenter. Jeg gikk ut etter forelesning med en stor medfølelse for disse menneskene, og ble svært rystet da jeg bare få timer senere ble fortalt at Maria Amelie hadde blitt arrestert.
Maria kunne ha fortsatt å leve fredelig i Norge med falske papirer, men valgte i stedet å stå fram på vegne av seg selv og de mange tusen andre i samme situasjon. Det skulle hun visst ikke ha gjort. Papirløse som er tvunget under jorda tåler fortsatt ikke dagens lys. Regjeringens beskjed til papirløse er klar: Ikke skaff deg utdanning, lær norsk, jobb frivillig, skriv bok og bli årets nordmann. Da arresterer vi deg.
Maria Amelie valgte å gi et ansikt en gruppe mennesker som ikke våger å tale sin sak. Det anslås å være rundt 18.000 ulovlige innvandrere i Norge, avhengig av hvordan man definerer dem. De fleste jobber svart. Barna har ingen rett til skolegang. De har ingen rett på helsebehandling, ingen rett til å ta utdanning, til å ha en bankkonto eller ethvert annet privilegium «vanlige nordmenn» tar for gitt. Disse menneskene har ingen rettigheter. Ved å pågripe de papirløses talsmann på denne fornedrende måten, sørget norske myndigheter for at det blir enda vanskeligere å være papirløs i Norge.
Å være papirløs er på ingen måte en lett utvei. Det er en tilværelse preget av ekstrem usikkerhet og uforutsigbarhet, og for altfor mange av ekstrem sosial nød. Den tyngre problematikken som helsesenteret for papirløse migranter opplever, omfatter blant annet posttraumatisk stress som følge av krigsopplevelser, voldtekt, rasistisk motivert vold på reisen til Norge og suicidalitet. At så mange er nødt til å leve under så dårlige levevilkår, er et resultat av den hjerterå asylpolitikken Norge har ført over flere år. Norge har også en av de strengeste praksisene i Europa når det gjelder papirløse.
Oppland Unge Venstre mener det er på tide å gi et kollektivt amnesti og starte på nytt med blanke ark. Vi oppfordrer Stortinget til å revurdere forslaget fra Venstre og Kristelig Folkeparti fra 2008 om å la asylsøkere endre søknaden sin til en søknad om arbeidsinnvandring. Vi trenger ikke et spesialunntak i loven for å gi oppholdstillatelse til populære mennesker som Maria. Vi trenger en ny lov!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**