Tilslører kommunens dårlige økonomi

De rødgrønne i Moss sier de styrer stødig og bevisst og har god økonomi. Jeg kjenner meg ikke igjen i det og lurer på om det er slik at de lurer seg selv eller om de lurer innbyggerne i Moss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Økonomitabell økonomiske omdisponeringer 2009

Foto: Venstre

Dette er ikke noe forsøk på å harselere med den politiske posisjonen. Alle tall jeg legger fram i denne kommentaren har samtlige partier i bystyret fått fra Moss kommunes administrasjon i arbeidet med kommunens økonomiplaner og budsjetter. Et budsjett legges for ett år av gangen, mens en økonomiplan legges for de neste fire årene og skal vise prioriteringer framover.

Netto driftsresultat er en kommunes totale inntekter minus totale utgifter og brukes som referanse på hvor godt det står til med økonomien fra år til år. I kommunens netto driftsresultat inngår også bruk av eiendomsskatt. Det er en del av kommunens inntekter ut over det som stortingsflertallet bevilger til kommunen.

Gjelden i Moss kommune øker kraftig. Høyere lån betyr mer til avdrag og renter og dermed mindre til tjenester. Når det nå forventes renteøkning betyr det at presset på økonomien øker ytterligere. Når dagens politiske flertall i Moss sier de styrer bevisst, er jeg faktisk bekymret for at de ikke vet bedre.

I 2009 ble de rødgrønnes budsjett underkjent av fylkesmannen fordi det var urealistisk. Det hjelper lite å budsjettere med overskudd når budsjettet blir underkjent. Når de så påstår at de heller aldri har gått med underskudd, kan du selv avgjøre det ut fra de tallene som jeg nå skal presentere.

Penger

Foto: hl

Oversikten for samlet netto driftsresultatet i kommunen var for årene 2000-2003 (da Venstre var med i styringsflertallet) på minus 38,1 mill. I samme periode betalte byens innbyggere 71 mill i eiendomsskatt. Totalt brukte vi derfor 109.1 mill mer enn vi fikk i bevilgninger. Derfor har dagens flertall rett når de sier de overtok et underskudd i 2003 som de måtte nedbetale.

I perioden 2004-2007 (da de rød-grønne hadde overtatt) var netto driftsresultatet på 139,8 mill. Dermed ble underskuddet betalt ned, innen tre år slik loven krever. De rød-grønne måtte øke eiendomsskatten for å få det til. Totalt ble det betalt inn 277 mill i e-skatt den perioden, noe som gir et reelt merforbruk på 137,2 mill mer enn kommunen fikk i bevilgninger. Det betyr 18 mill mer i overforbruk enn vi hadde i perioden før.

I den nåværende valgperioden har vi hittil fått resultatene for 2008-2009. Her har kommunens netto driftsresultat vært minus 79.3 mill. E-skatten for de to årene var på 132,6 mill. Det betyr at disse to årene har Moss kommune hatt et merforbruk på hele 211,9 mill. Derfor skjønner jeg ikke hvordan de rødgrønne i dag tør å skryte av at de helt bevisst bruker så mye mer penger enn vi får bevilget.

I perioden 2000-2003 hadde vi i vårt verste driftsresultat i 2002. Det var på minus 21,7 mill. Da tok vi inn 15 mill i e-skatt (sum merforbruk 36,7 mill). Dagens rød-grønne flertall hadde sitt verste år i 2008 med minus 55,2 mill. Da tok de inn 64,5 mill i e-skatt (sum merforbruk 119,7 mill).

Det er stor forskjell på et merforbruk på 36,7 mill og ett på 119,7 mill. Dagens rødgrønne flertall bruker tre-fire ganger så mye i e-skatt som vi gjorde og de har gått med mer i underskudd de to siste årene det foreligger tall for, enn vi gjorde i vårt verste år. Etter dette har også e-skatten økt ytterligere.

Dagens problemer i Moss er ikke gamle synder, men akkurat det de rød-grønne selv sier; en stø hånd og bevisst styring. De har blitt vant til å bruke mye e-skatt og gjort seg mer avhengig av den. I den økonomiplanen de har vedtatt ligger det inne en ytterligere økning av e-skatten, men den lover de å kutte etter valget.

I realiteten kan vi ikke love annet enn å prioritere bedre slik at vi kanskje klarer å opprettholde tjenestetilbudet uten å øke e-skatten. Men det er ikke sikkert. Kommer Venstre i posisjon etter valget er vi klar over at vi må se på bruken av penger og hva vi skal prioritere. Jeg tror politikerne må forberede seg på å gjøre noen upopulære tiltak for å få det til. Erfaringen så langt er at det tør ikke dagens flertall, men skylder i stedet på det vi gjorde for syv-åtte år siden.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder i bystyret