Bystyret får sak om de alvorligste mobbetilfellene

Da bystyret på onsdag behandlet interpellasjon fra Sveinung Stensland om manifest mot mobbing, ba Venstres Tore Nilsen om at bystyret måtte få en sak om hvordan kommunen prinsippielt skulle forholde seg til de tyngste tilfellene av mobbing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Tore Nilsen

Foto: Iren Frøiland

Tore Nilsen pekte særlig på de tilfellene av mobbing som er så alvorlige at det er aktuelt å flytte elever fra sin nærskole. — Erfaring viser at det ofte er mobbeofferet som ender med å flytte, sa Tore Nilsen. — Slik skal det ikke være.

Han pekte blant annet på at opplæringsloven gir adgang til å flytte elever til andre skoler enn nærskolen, dersom forholdene er så alvorlige at deres atferd er til skade for andre elever. Nilsen viste blant annet til at det i Stavanger er gjort prinsippvedtak som slår fast at det i slike tilfeller er mobberen som skal måtte flytte skole.

Tore Nilsen ba om at bystyret fikk seg forelagt en sak om hvordan kommunen skulle takle denne type saker, et forslag som fikk enstemmig tilslutning fra bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**