Kjære nominasjonsmøte!

Leder for nominasjonsnemnda, Franziska Wikas tale under nominasjonsmøte 12. februar i Bodø

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jeg har hatt gleden av å lede Nordland Venstres nominasjonsnemnd for fylkestingsvalget 2011, en nemnd med dyktige venstrefolk og unge Venstre. Et givende viktig og inspirerende arbeid tar slutt og vi er stolte av å legge frem en spennende kandidatliste til det beste for Nordlands befolkning og Nordland Venstre. En enstemmig nominasjonsnemda står bak denne innstillingen.

Nominasjonsnemnda har bestått av:

Franziska Wika,Vefsn, – leder
Kerstin Ander Trønsdal, Rana – sekretær
Jostein Toftebakk, Bodø
Bjørn Hegstad, Lødingen
Arne B. Vaag, Fauske
Nikolai Endresen Dahl, leder for Unge Venstre med bosted på Sortland.

Nominasjonsnemnda ble foresått av styret i Nordland Venstre og en god geografisk spredning av medlemmene har vært viktig.

Venstres sentralstyre utarbeidet en rettledning til nominasjonsprosessen med et forslag til framdriftsplan. Denne planen har vært en god veileder for nominasjonsnemndas arbeid.

Det har vært et mål for nemnda å føre en åpen og inkluderende prosess i nominasjonen.
Nemndas arbeid startet med utsendelse av invitasjon til samtlige lokallag til å fåreslå kandidater til Fylkestingsvalget i Nordland 2011. Denne invitasjonen ble sendt 6. mai 2010 med svarfrist 1. juni. Lokallagene fikk ansvar for å foreslå aktuelle kandidater. Det ble ikke lagt begrensninger på antall kandidater lagene kunne foreslå, men kandidatene skulle være spurt og det skulle legge ved en mini CV.

En påminnelse ble sendt ut 25. mai. Innen fristen 1. juni var det kommet inn forslag på 25 navn foreslått av 5 lokallag. Det ble satt i gang en listeaksjon under LPN-samlingen i Bodø og 21. oktober hadde vi en liste på 52 navn.

9. november ble nominasjonslisten i alfabetisk rekkefølge sendt ut til lokallagene med en svarfrist 20. november. Ved fristens utgang hadde 8 lokallag sendt sin rangering på sine første 10 kandidater til nominasjonsnemnda. Det ble i alt meldt inn forslag fra 15 lokallag.I forkant av nominasjonsnemndas nominasjonsmøte ble sittende fylkestingsrepresentanter spurt om de ønsker å fortsette som listekandidater. May Valle svarte ja og at hun kan tenke å fortsette langt oppe på listen. Bjørg Helene Jensen svarte ja, men ønsket å stå langt ned på liste. Franziska Wikas ønske om ikke å stå på listen ble avklart allerede før nominasjonsprosessen med at hun ble valgt som leder for nominasjonsnemnda.

28.november fikk nominasjonsnemnda oversendt listene ordnet etter lokallagenes plassering av de første 10 kandidatene.

Nominasjonsnemnda holdt 21. desember sitt avgjørende møte med saksliste
1. Habiliitet
2. Utsendt svar fra lokallagene med navn og nummerering
3. Første 10 kandidater
4. Fordeling videre plasser på listen
5. Fordeling i nemnda for ringerunde til kandidatene
6. Frister

Flere medlemmer i nemnda ble foreslått å stå på listen. Derfor var det viktig å være oppmerksom på habilitetsproblematikken. Lederen i nemnda tok kontakt med styrelederen i Nordland Venstre, Berit Woie Berg. Hun svarte at det på landsmøtet ble sagt at det var umulig for lokallag og fylkeslag å følge retningslinjene, og at de ikke er vedtatt som gjeldende for alle. Dersom leder av nominasjonskomiteen blir foreslått blant de øverste på lista bør han/hun trekke seg fra komiteen. Med dette svaret i ryggen gjorde nominasjonsnemnda vedtak om at alle medlemmer i nominasjonsnemnda i utgangspunktet anses som habile og at habiliteten vurderes fortløpende. Arne B. Vaag fratrådte ved behandling av 6. plassen.
Etter instillingen på dette møtet og komplettering av listen startet nemnda en ringerunde for å få personalia fra alle listekandidatene og bekreftelse på om kandidatene var villige å stå på listeplassen nemnda hadde kommet frem til. Det ble gjort noen korrigeringer. Det endelige forslaget ble sendt ut 5. februar.

1 May Valle Hamarøy 1951
51 Bjørg Helene Jenssen Bodø 1963
52 Arnfinn Ellingsen Røst 1946
53 Berit Woie Berg Steigen 1951

Hva har vært viktige kriterier og hensyn for nominasjonsnemndas forslag?

Som øverste kriterium har nemnda satt politisk dyktighet, synlighet, evne til samarbeid, kandidatens strategiske tenkemåte og Venstres og Nordlands utfordringer de kommende år. Nemnda har tatt hensyn til kjønn, geografisk tilhørighet og aldersfordeling. Lokallagenes plassering av kandidater har i stor grad vært en viktig veileder for nominasjonsnemndas innstilling av de øverste listenavn.

I januar kom det opp en diskusjon om Hamarøys regionstilhørighet. Nemndas leder tok kontakt med fungerende leder i Nordland Venstre, Arne Langset, for å få en avklaring på dette. Det viste seg at det ikke finnes et entydig svar på dette spørsmål fordi Hamarøy samarbeider både med Salten og Ofoten i ulike fora. Nemda har derfor lagt lite vekt på dette i sin innstilling. Vår første kandidat ble foreslått som listetopp av 11 lokallag. Det teller mer enn å stadfeste at Hamarøy er en Salten- eller Ofotenkommune.

Nominasjonsnemda har nå avsluttet sitt arbeid. Vi leverer en etter vår mening gjennomtenkt liste vi er stolte av. Politikere med lang erfaring står side om side med nye og fremadstormende yngre krefter. Sammen vil de utgjøre et sterkt team i valgkampen. Venstre er priviligert som har mange gode kandidater å velge mellom. Jeg ønsker å takke alle medlemmer i nominasjonsnemda for stor innsats og godt samarbeid. En spesiell takk vil jeg sende til Kerstin som med sin struktur og orden har vært til uvurderlig hjelp for oss alle. Godt valg!

Franziska Wika
Leder for nominasjonsnemnda 2011.
12.02.2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**