Norsk samferdselspolitikk står og spinner i olje

Den rødgrønne regjeringen mangler vilje og handlekraft i jernbanebyggingen. Lillehammer Venstre ønsker storsatsing på jernbane og vil få vedtatt høyhastighetsbane Oslo – Trondheim gjennom Gudbrandsdalen så snart som mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Europa reiser fra oss i høy fart. Norge har snart Europas eldste og dårligst vedlikeholdte jernbane. Vi har byttet ut damplokomotivet, men skinnene er de samme!

Det er utrolig provoserende å registrere at NSB ønsker å kjøpe inn høyhastighetstog for 500 millioner norske kroner for å kjøre dem på svenske konkurranseutsatte jernbanelinjer. Snakk om prioritering! Den sittende regjeringen svikter jernbanen.

Lillehammer Venstre vil ha en storstilt satsing på jernbanen. Vi tror at togtrafikken vil spille en mye større rolle i framtidas mer klimanøytrale samferdselspolitikk.

Mye tyder på at Jernbaneverket ønsker å prioritere dobbeltspor på InterCity-triangelet med mulig ferdigstillelse i 2025. Av de tre strekningene er det Oslo — Lillehammer som har det laveste befolkningsgrunnlaget og derfor vil denne få lavest prioritet. Lillehammer Venstre frykter at kost/nytte-vurderinger på et senere tidspunkt vil føre til at et dobbeltspor fra Hamar til Lillehammer vil bli droppet. Dette kan vi ikke akseptere. Oppland, Møre og Romsdal og Trøndelags-fylkene må derfor snarest mulig gå sammen om å få vedtatt høyhastighetsbane Oslo — Trondheim gjennom Gudbrandsdalen.

Norge har finansielle muskler til å gjennomføre prosjektet, og europeiske jernbaneselskap står i kø for å få planlegge dette. Kompetent ledig arbeidskraft kommer mer enn gjerne til Norge for å bygge høyhastighetsbane. Dette kunne være en etappe i "månelandingen" til Jens Stoltenberg. Den sittende regjeringen mangler både politisk vilje og handlekraft.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**