uttalelse: Tvillingene til Norge — nå!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Uttalelse vedtatt på årsmøtet i Nordland Venstre 13.februar 2011.

Tvillingene til Norge — nå!
I vel et år har Kari Ann Volden blitt nektet innreisetillatelse til Norge med et tvillingpar som har surrogatmor i India. Tvillingene er stats- og rettsløse. Tiden er nå moden for å omgjøre beslutningen. Norge har ratifisert Barnekonvensjonen og gjort den gjeldende fra 1992. Den pålegger myndighetene å ta hensyn til barnas beste.

Kari Ann Volden med sine tvillinger

Foto: Trond Sørås

Nordland Venstres årsmøtet kan ikke se at det ansvaret er forsvarlig ivaretatt overfor Voldens tvillinger.
Tvillingene har forholdt seg til ett menneske, Kari Ann Volden. Hun har tatt eneansvaret for dem i en situasjon som også for henne har vært svært vanskelig. Hun har bestått prøven som omsorgsperson og mor i alle henseender. UD har nylig medvirket til at Volden har fått forlenget visum for opphold i India og kan fortsette ansvaret som mor og omsorgsperson for tvillingene sine. Dette gir ikke tvillingene den statstilhørigheten de trenger og har krav på.
Regjeringen bør finne andre saker å bevise sin besluttsomhet på enn å la det gå ut over uskyldige barn! Volden og barna har lenge nok vært spent på pinebenken. Eksempelet er for lengst statuert. Det er tid for statsråden å følge Barnevernkonvensjonens pålegg.
Årsmøtet i Nordland Venstre krever at Barne-, familie- og likestillingsministeren benytter sin instruksjonsmyndighet overfor underliggende organer. Han må gi ordre om at Kari Ann Volden og tvillingen får komme til Norge.

Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**