Verdt å kjempe for

Vi er redd flertallet i Verdal kommunestyre kommer til å si “gjør som dere vil” til alt Verdalskalk og NorFraKalk ber om når nye søknader kommer opp i løpet av neste valgperioden, uten å ta tilstrekkelig hensyn til natur, miljø og helse. For mange politikere betyr store utslipp av CO2 og utslipp av kvikksølv lite. Når naturverdier og folkehelse kommer i konflikt med industriens ønsker om størst mulig fortjeneste, taper verdier som ikke kan tallfestes i kroner og øre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I siste formannskap fikk vi se et kart over Tromsdalen hvor Verdalskalk sine ønsker om dagbrudd og et mindre område med underjordsdrift var tegnet inn. Etter eget utsagn ønsker de å utvide driften fra ca 80 Mtonn i dag til 4-500 Mtonn pr år, fram i tid. Kartet viser stor utvidelse av de åpne kratrene som vi ser i dag. Gå inn på kommunens hjemmeside å se selv! Kartet ligger under formannskapsmøtet den 03.02, innlegg av Verdalskalk..

Vi fikk også høre at NorFraKalk i løpet av 3 — 4 år ønsker å utvide drifta med flere ovner. Kapasitet i dag er ca 220 000 tonn pr. år. Utvidelse av drifta betyr økning av utslipp av CO2 og økt forurensing av bl.a. kvikksølv. Allerede i dag er NorFraKalk Nord-Trøndelags største punktutslipp av CO2 og det slippes ut bortimot 6 kg kvikksølv pr år, noe som gir 60 kg på 10 år!

Vi synes det er positivt at jernbanesporet nå utbedres slik at kalk kan fraktes på jernbane østover i stedet for på båt. Vi mener at dette også må kunne bidra til fortgang av elektrifisering av Meråkerbanen. Vi er positive til et transportband fra Tromsdalen til havna, slik at vi slipper den store biltrafikken som er i dag. Det gir sikrere skoleveg og mindre forurensing.

Vi skulle ønske at politikerne i Verdal var mer opptatt av reduksjon av forurensinger og bevaring av natur, enn å bidra til størst mulig fortjeneste for private eiere. Dagbrudd er svært skjemmende. Underjordisk drift er et alternativ. Vi som lokalpolitikere må bidra til at bedriften pålegges mest mulig underjordisk drift neste gang sak om utvidelse av driften kommer opp i kommunestyret.

Bedriften må pålegges å ta i bruk tilgjengelige rensemetoder for CO2 og kvikksølv og andre stoffer. Vi kan ikke akseptere at teknologi som finnes ikke blir benyttet ut ifra økonomiske hensyn. Vi må jobbe for at Statens forurensingstilsyn skjerper kravene om rensing.

Vi er enige i at kalken i Tromsdalen skal utnyttes. Vi trenger arbeidsplasser. Vi ønsker industriarbeidsplasser. Men vi vil kjempe for at de store kalkressursene blir utnyttet på en slik måte at Tromsdalen som friluftsområde og det biologiske mangfoldet som er der, kan bevares også for våre etterkommere.

Johannes Rosvold og Brita Kleven Thorsvik.
Venstres kommunestyregruppe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**