uttalelse: Lytt til ungdommen og fiskerne

Ungdom i miljøorganisasjonene og i de fleste politiske partiene er imot petroleumsaktivitet i Lofoten og Vesterålen. Det er også fiskernes organisasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Disse hevder med troverdighet at regionen blir mer attraktiv for ungdom ved å satse på grønne arbeidsplasser og fornybare ressurser. Utflyttet ungdom vender ikke tilbake på grunn av olje- og gassproduksjon utenfor Lofoten og Vesterålen.
Siden den totale olje- og gassproduksjonen i landet er nedadgående, vil produksjon på nye felt i Lofoten og

barn og natur

Foto: i.u.

Vesterålen styrke og videreføre allerede eksisterende petroleumrelatert industri i andre deler av landet for å opprettholde arbeidsplassene der. Det vil dermed ikke bli skapt ny virksomhet lokalt hos oss. De som tror at petroleumsvirksomhet i Lofoten og Vesterålen vil føre til arbeidsplasser og lokale ringvirkninger er derfor på villspor. Statoil og andre oljeselskap driver ikke primært distriktspolitikk. Det er derfor ikke troverdig når Helge Lund reiser rundt og lover gull og grønne skoger overfor ordførere og lokalt næringsliv.
I Lofoten og Vesterålen står olje og fisk mot hverandre. Sameksistens er ikke mulig på grunn av et begrenset areal på en smal sokkel. Oljenæringen vil bli å betrakte som en gjøkunge som vil fortrenge fiskerinæringen. Gjøkunger vokser som kjent fort og flyr sin vei.
Konsekvenser av en utblåsing i dette området vil få katastrofale følger. Dersom førevarprinsippet i norsk lovgivning i det hele tatt skal komme til anvendelse, så må det være i denne saken. I disse viktige gyte- og oppvekstområdene bør Norge velge langsiktig, fisk og fornybare ressurser framfor et kortvarig riskofyllt oljeeventyr.
Nordland Venstre ber Stortinget lytter til ungdommen og fiskerne. Velg de fornybare og evigvarende ressursene framfor olje når forvaltningsplanen for Barentshavet skal opp til behandling før påske.

Årsmøtet i Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**