– Må lære bypolitikere

Nestleder i Venstre Ola Elvestuen er i dag fredag i Hadsel. Her skal han lære om fisk fra havbruksnæringen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

kilde Vol.no

Venstres nestleder Ola Elvestuen er i dag fredag i Hadsel. Elvestuen er vara for Trine Skei Grande på Stortinget, og er gruppeleder for Venstre i Oslo bystyre, hvor han er spesielt engasjert i byutvikling. Hva skal han på oppdrettsanlegg i Vesterålen?

– Norsk sjømatnæring er landets nest største eksportnæring. Det er veldig viktig at også bypolitikere som har sin base sentralt har forståelse for hvordan sjømatproduksjonen påvirker nasjonal velferd og bosetting. Det sier direktør for næringsutvikling i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) Geir Ove Ystmark til VOL.

– Det er også viktig å påpeke den strategiske betydningen norsk sjømatproduksjon har for den globale matvaretilførselen. Mer enn 38 millioner porsjoner mat produseres i Norge hver eneste dag, og da sier det seg selv at dette har avgjørende betydning, blant annet for forsyningen av mat til Europa, påpeker Ystmark.

– Lakserømming og lus har lagt press på oppdrettsnæringen. Opplever du Venstre som et av partiene som kan skape vanskeligheter for næringen?

– Vi er absolutt ikke opptatt av å sortere partiene. Det er heller viktig for oss å fokusere på de tiltakene som er satt i gang mot både rømming og lus. Bare i år investeres èn milliard kroner i tiltak mot rømming. Hva gjelder lus så har hele næringen åpnet sin virksomhet for innsyn for konkurrentene, slik at man kan komme sammen om felles løsninger som fungerer.

– Hvorfor besøkeder dere Hadsel og Vesterålen?

– Det er perfekt siden vi har tre store aktører i Nordlaks, Skretting og Aker Seafoods, som utgjør tre ulike, men svært viktige bestanddeler i sjømatnæringen, gjennom henholdsvis oppdrett, forproduksjon og hvitfisk.

– Det snakkes mye om bærekraftig utvikling. Møter sjømatnæringen kravene som stilles?

– Vi mener det. Hadde du fjernet alle oppdrettsanleggene langs kysten, så ville du ikke sett noen spor etter to-tre år. Næringen er gjennomregulert. Norge ligger helt i front hva gjelder bærekraftig forvaltning, hevder Geir Ove Ystmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**