Årsmøte i Nord-Trøndelag Venstre

Venstres fylkesårsmøte ble holdt på Stiklestad Nasjonale Kultursenter den 18. og 19. februar. Det ble et godt møte i Nord-Trøndelag Venstre som bidro til å samle partiet. Vilje til dialog og samhandling var absolutt til stede. Fra Verdal Venstre møtte: Johannes Rosvold, Grethe Dyrstad Sende og Brita Kleven Thorsvik. Lars Gunnar Marken representerte fylkesstyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

(Bilde: 1. kandidat André Skjelsdtad)

Den vanskeligste saken for mange delegater var nok styreformen i fylket, hvor det var sterke meninger både for den modellen som er i dag og for formannskapsmodellen som kommunene bruker. Programformuleringen, som alle samlet seg om, innebar både Venstres prinsipielle holdning om formannskapsmodell, men også at Venstre erkjenner at styringsformen ikke endres neste periode og at Venstre vil forholde seg til det.

DET BLE PÅ MØTET VEDTATT 5 UTTALELSER (hele innholdet i uttalelsene ligger på Nord-Trøndelag Venstre sin hjemmeside):

Ikke la helseforetakene ta ambulansene
Nord-Trøndelag Venstre vil på det sterkeste fraråde at konkurranseutsettelsen av ambulansetjeneste i Midt-Norge avsluttes og driften overtas av Helse Midt-Norge i egen regi.

Hurtigtog Steinkjer-Trondheim
Nord-Trøndelag Venstre vil gi toget en ny rennesanse gjennom en offensiv satsning på utbygging av en mer moderne jernbane mellom Trondheim og Steinkjer. Utbygging av jernbanen må skje i form av dobbeltspor tilrettelagt for høye hastigheter. Det er viktig å styrke togtrafikkens konkurranseevne gjennom kortere reisetid og flere avganger.

Rovdyr og næring
Venstre ønsker å opprettholde levedyktige bestander av de store rovdyrene. Det er imidlertid en utfordring å ivareta dette målet uten å komme i konflikt med andre viktige forpliktelser som Norge må ivareta. Det er svært krevende å kunne kombinere de vedtatte bestandsmålene med målene om husdyrbeite og reindrift i norsk utmark. Rovdyrbestanden må ikke økes, og bevisbyrden i erstatningssaker må over på byråkratene.

Nord-Trøndelag Venstre vil ha mer tollfri netthandel
I 35 år har toll og avgiftsgrensen stått uforandret på 200 kroner. Norske forbrukere er i dag den tapende part med den lave tollgrensen. Den lave grensen er et byråkratisk hinder for et effektivt marked. Netthandelen har vært i vekst i mange år og utgjør i dag hoveddelen av norske forbrukeres kjøp av varer fra utlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**