Fraværsregistering

På fylkestinget denne uke stiller Bjørg Helene Jenssen følgende spørsmål og fikk svar fra fylkesråden for utdanning, Trud Berg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Utdanningsavdelingen og skolene er opptatt av at fravær til elevene i videregående skole skal reduseres. Økt fravær gir fare for dårlige skoleresultater og frafall. Det er derfor viktig at skolene setter inn tiltak for å øke gjennomføringen og sikre gode skoleresultater hos elevene.

Rutinene ved fraværsføring er at det sendes ut et ferdig formulert brev med overskriften "Varsel — fare for manglende grunnlag for terminkarakter i følgende fag " når eleven har høyt fravær. Det tas ikke kontakt med foreldre pr. tlf. eller mail i forkant av varselet.
Det finnes eksempel på at varsel om for høyt fravær kan komme både for seint til at eleven rekker å rette opp forholdet og for tidlig ved at eleven etter 3 uker i ny termin har vært borte en av 3 mulige dager med faget og dermed har 33,33 % fravær.
Slik fraværsregistreringen praktiseres har den først og fremst til formål å sikre at skolen ivaretar sin forpliktelse om å varsle elev og foreldre gjennom et formelt brev i posten. Det er lite som vitner om dialog og samhandling med tanke på å veilede eleven og foreldre, og årsak til fraværet virker helt uinteressant for skolen. Fraværsregistreringen fremstår mekanisk og lite individuelt tilpasset, og tjener ikke til å støtte opp om Fylkeskommunens ønske om ei god skole, motiverte elever og reduksjon av drop out i skolen.
Mine spørsmål til fylkesråd for utdanning er;

1. Hva mener fylkesråden det er nødvendig å gjøre for å sikre at videregående skole bruker regelverket på en slik måte at det fremmer motivasjon og arbeidsglede hos elevene.

2. Hva vil fylkesråden gjøre for at skolene har en reell dialog med elev og hjem i de tilfeller fraværet er for høyt.

Bjørg H. Jenssen
Venstre

Fylkesråd for utdanning Trud Berg svarte som følger:
Som representanten Jensen påpeker gir høyt fravær økt fare for dårlige skoleresultater og frafall. I Nordland arbeides det derfor systematisk med tiltak for å redusere fraværet, blant annet gjennom prosjektet En bedre skole for elevene våre.

Det er forskriftsfesta at skolen/faglærer må sende skriftlig varsel til elev og foreldre til elever under 18 år i visse tilfeller. Det gjelder
fare for ’ikke vurdert’ halvårsvurdering og ’ikke vurdert’ standpunkt i fag
nedsatt karakter i orden eller i atferd
Dersom varsel om ’ikke vurdert’ er sendt så seint at eleven ikke har en reell mulighet til å rette opp situasjonen, så vil ofte eleven få medhold i en eventuell klagesak.

I Nordland får alle foreldre innlogging og passord til det skoleadministrative systemet iSkole der lærere fører fravær, eventuelle anmerkninger, det føres inn prøveresultat, datoer for fagog elevsamtaler med mer. På denne måten kan foreldre til enhver tid selv se hvor stort fraværet er, og de kan følge med i og følge opp barnas skolegang. iSkole kom i ny versjon i januar 2011, og er nå et godt utvikla verktøy for samarbeid og dialog hjem-skole.

Foreldre har dessuten krav på én samtale per år med skolen/kontaktlærer om elevens utvikling. Samtalen skal klargjøre hvorledes eleven, skolen og foreldrene skal samarbeide for å legge til rette for læring og utvikling hos eleven. I tillegg har foreldre etter samme paragraf rett til annen viktig informasjon om eleven.

Jeg føler meg trygg på at skolene og kontaktlærere er klar over at godt samarbeid med foreldre ofte er en nøkkel til å lykkes med å få elever til å yte sitt beste i skolearbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**