Nei til eksperimentering med barns helse på Nøkkeland

Moss kommune vil utsette barn for stråleverdier som er påvist å øke faren for leukemi. Moss Venstre ber kommunen sette barns helse foran kommuneøkonomi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kraft, elektrisitet

Foto: Microsoft

Moss kommune ønsker å åpne Nøkkeland skole fra høsten 2011, uten at høyspenten er fjernet slik bystyret vedtok i forbindelse med utbyggingen av skolen. Dette gjør man ikke fordi det er påvist at stråleverdiene ikke er skadelige, men fordi man med dagens kunnskap og forskning ikke kan bevise at stråleverdiene ved skolen er skadelige.

Det er ved enkelte områder på skolen målt stråleverdier som er påvist å gi økt forekomst av leukemi. Alle målingene er basert på dagens strømforbruk i området. Med planer for større utbygging i området (ref. "Kambobyen") så vil overføringen i nettet øke. Basert på vurderinger gjort av Omega Elkraft så vil dette kunne gi stråleverdier på skolen som er dobbelt så høye som terskelverdien som er påvist å gi økt forekomst av leukemi. Vurderingene av strålefaren ved skolen går så langt som å anbefale begrensninger på barns oppholdstid på deler av skolens område.

Moss Venstre ønsker å opprettholde bystyrets vedtak om å sanere høyspentledningene før skolen tas i bruk. Dette vil medføre betydelig, økonomisk belastning for Moss kommune, men Venstre setter barns helse foran kommuneøkonomien. Moss Venstre har hele veien vært føre var når det gjelder eksponering av barn for høye stråleverdier fra både mobilmaster og høyspentledninger.

Vi godtok dagens plassering av Nøkkeland skole kun fordi det samtidig ble vedtatt å fjerne høyspentledningene. Det er mye lettere å fjerne strålekilden før skolen blir tatt i bruk enn etter, og man vil da unngå bekymringer, frykt og stråleeksponering blant skolens brukere. Moss Venstre mener nå kommunen og det styrende flertallet innleder et stort helseeksperiment på barn i Nordre bydel om de lar skolen bli tatt i bruk før fjerning av høyspentledningene.

Moss Venstre mener at denne saken ikke bare bør behandles i Teknisk Utvalg, men må sendes tilbake til bystyret da det kun er bystyret som kan omgjøre eller gi dispensasjon fra sitt vedtak. Skal vi åpne skolen, må vi også bruke penger på å få vekk høyspenten samtidig, og ikke vente.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**