Lyngen Venstre er tilbake

Lørdag ble lokallaget etablert og nominasjonsmøte avholdt. Svein Olav Bårdsen topper lista.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Norges eldste parti er igjen representert i Lyngen etter mange år uten et godt alternativ for liberale i kommunen. Lørdag ble stiftelsesmøte og nominasjonsmøte avholdt. Svein Olav Bårdsen topper ei liste med ni kandidater.

Bårdsen har allerede erfaring fra kommunestyret, men ser fram til å fronte Venstre og håper og tror at det blir plass til Venstre der. -Om det blir meg eller andre, får velgerne avgjøre, men jeg er beredt til å gjøre en jobb for lokalsamfunnet og kommunen gjennom Venstre, sier Bårdsen, som også står på fylkeslista. Han deltok både på fylkesårsmøtet på Finnsnes og Lokalpolitisk nettverk i Tromsø sist helg sammen med andre kandidater i Troms og Finnmark og Trine Skei Grande.

Folk først!
-Vi skal konsentrere oss om å sette folk først, sier Lyngen Venstre. Snakker vi om skolepolitikk, er det alltid eleven som skal stå i fokus. Hva ønsker den enkelte elev for sin framtid og på hvilken måte skal vi kunne få mest læring innenfor de rammene vi har til rådighet. Det samme gjelder for våre eldre og de som har behov for ytelser fra helsevesenet. Her skal brukeren settes i fokus, og hovedspørsmålet vil være hvordan skal vi kunne løse våre oppgaver til brukernes beste.

Lyngen kommune sliter med befolkningsstagnasjon. Til tross for flere og gode trivselstiltak som fotballbaner, (også innendørs), alpinanlegg, og mange lokale lag med et aktivt bygde- og kulturliv, opplever vi at innbyggertallet går noe ned. Lyngen Venstre innser at skal vi kunne snu denne trenden, må det satses på arbeidsplasser. Det er ingen som vil flytte til kommunen uten å ha en jobb å gå til. Det å kunne trene fotball innendørs gir ikke "mat på bordet, og tak over hodet." Derfor vil Lyngen Venstre også satse aktivt på næringslivet, og vi er stolt av Venstres aktive satsing innenfor dette området. En langsiktig og visjonær næringslivssatsing i vår kommune er Lyngen Venstres målsetning.

Lyngen Venstre ser fram til mange gode politiske samtaler og drøftinger i tiden som kommer. Vi lover at vi både skal være en aktiv lytter, og også være tydelige fanebærere av de behov og ønsker som måtte komme fra alle oss som bor og lever i vår kommune.

Odd Einar Dørum skoledebatt

Foto: Lars Magne Mauset

-Dette var litt overraskende og svært positivt, melder Odd Einar Dørum, som er listegeneral i Venstre. Han registrerer at Venstre stiller med flere lister i Troms enn i 2007.
Fylkesleder Roar Sollied besøkte Lyngen tidligere i år for å få på plass et venstrelag.

Listen av frivillige, folkevalgte som vil hjelpe dere med å få til disse og mange andre ting er:
1. Svein Olav Bårdsen
2. Inga Lillevoll