Dårlige energiløsninger valgt på Jåtta

Ett trinn fram og to tilbake. Det er kanskje fasiten etter tordagens møte i kommunalstyret for byutvikling. Etter en rekke Venstregjennomslag for gode energiløsninger i nye bygg, falt flertallet tilbake til å kunne akseptere å bygge etter dagens teknisk norm. Grunn? Boligene skal få sin varme fra Lyses fjernvarme, selv om denne i dag er naturgass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge solum Larsen framtidens byer

Foto: 2020park, Tone Eldøy

-Vi har beveget flertallet langt i mange saker sier Helge Solum Larsen, som likevel er skuffet over at flertallet valgte å avvise Venstres forslag å bygge lavenergi og passivhus i det nye boligområdet på Jåtta. -Det er ikke framtidsrettet det flertallet har gjort i denne saken og også svært negativt for de som skal kjøpe boligene. Han viser til at boligene for vil være miljømessig utdaterte og at de løpende kostnader for de som kjøper blir unødvendig store.
-Når vi kan bruke byggteknologi som minimaliserer energibehovet er det gammeldags å ikke ta den i bruk, sier han. Området skal bygges etter dagens tekniske norm (TEK) som betyr at de lekker varme som så må tilføres utenfra.
-I dette planområdet betyr det dessuten for øyeblikket varme basert på naturgass, og det er ren ressursløsning, sier Solum Larsen.

Solum Larsen viser til at Stavanger kommune ikke kan fortsette å tillate prosjekter som ikke tar innover seg prinsippene i prosjektet Fremtidens byer og i Ordføreravtalen.
-Vi må bygge klimavennlig. Jeg håper dette er siste feilgrep fra flertallet, sier han.

Les hele saken her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**