Uttalelse – Bevar kulturens andel av tippenøkkelen!

Ap´s landmøte vedtok i helgen å endre fordelingsnøkkelen i overskuddet av driften i Norsk Tipping. Kulturens andel av tippenøkkelen er i dag på 36,5 prosent mens idrettens andel er på 46,5 prosent. Vedtaket om å endre fordelingen slik at idretten får 64 prosent og kulturen får 18 prosent er urimelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kulturlivet trenger hver av disse 630 millioner kronene for å sikre et levende kulturtilbud, gode oppvekstsvilkår og gode øvingslokaler over hele landet. Midlene fra Norsk Tipping har gitt kulturlivet en forutsigbarhet og langsiktighet uavhengig politisk styringssystem og dette skal ikke endres!

Kultur, teater

Foto: Microsoft

Selv om det er sagt at tapte inntekter skal dekkes via statsbudsjett oppfattes vedtaket som et svik mot Norsk kulturliv. Kultur-Norge med profesjonelle-, ungdoms- og frivillige organisasjoner står samlet i ønsket om å beholde sin nåværende andel av tippenøkkelen.

60 organisasjoner har stilt seg bak et opprop mot endring av fordelingsnøkkelen fra Norsk Tipping, bl.a.:
Norsk musikkråd, Norsk teaterråd, Musikkens studieforbund, Norges Musikkorps Forbund, LNU, Norges Korforbund, Musikernes fellesorganisasjon, Norsk Kulturskoleråd, Norsk jazzforum, NASOL, Norsk Rockforbund, De Unges Orkesterforbund, Ung i Kor, Musikk i skolen, Musikk og Ungdom, Noregs Ungdomslag, Ung Kirkesang, GramArt, Fellesrådet for kunstfagene i skolen, Norsk kulturforum, Norges museumsforbund, Norsk skuespillerforbund, Folkeakademienes landsforbund, Danse- og teatersentrum,Norsk Amatørteaterforbund, Norske Billedkunstnere, Norsk Forfattersentrum

Organisasjonene er ikke beroliget av kulturministerens forsikringer.
Norge trenger et idrettsløft, men ikke på bekostning av rammene for kulturformål!

Nordland Venstre stiller seg bak kulturorganisasjonenes aksjon for å bevare kulturens andel av tippenøkkelen.

Nordland Venstre
10. april 2011