Returmottak på Verdalsøra

Verdal Venstre ønsker ikke et Ruturmottak for 100 asylsøkere som har fått avslag på sine søknader og som bare venter på å bli sendt ut av landet, sier Brita Kleven Thorsvik. Hun mener at Verdalsøra er et for lite sentrum til å kunne ta imot så mange.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Gjennom media er vi blitt gjort kjent med at Hoff Eiendom har søkt om å få etablere Returmottak i kommunen og hvor de boligene som er nevnt ligger i sentrum. Dette er samme firma som etablerte asylmottak i Vaterholmen – uten at kommunen kunne hindre det, selv om det var mange som mente at dette var en svært dårlig beliggenhet. Ordningen med egne returmottak er noe nytt som regjeringen har vedtatt og det er derfor ingen erfaringer med slike mottak fra før.

Dersom det kommer et nytt mottak har lensmannen uttalt at det bør være døgnbemanning denne gangen, noe som Hoff ikke har budsjettert med. — Jeg er redd det vitner om at fortjenesten er viktigere enn en forsvarlig drift, sier Brita Kleven Thorsvik. Vi må forvente at mange som er tenkt plassert her har store psykiske problemer og at det er stor frustrasjon over at de skal sendes ut av landet. — Dersom mottaket blir etablert må i hvert fall kommunen gjøre hva de kan både for å presse på for døgnbemanning, men også for tilstrekkelig bemanning for øvrig.

Ordføreren har ved flere anledninger gitt uttrykk for at han mener at det ikke bør etableres et Returmottak i sentrum. I denne saken er vi enige, sier hun. Rune Vordal som er regiondirektør i Utledningsdirektoratet, sa for en tid tilbake til Verdalingen, at det skulle være en god dialog med kommunen om egnethet og andre forhold rundt planene som er sendt inn. — Jeg forventer da at vi får framlagt en sak om evt. etablering i politiske fora. Slik behandling har det ikke vært foreløpig, sier hun, selv om anbudsfristen gikk ut den 30. mars. Noe synes likevel å være på gang da vi nylig kunne lese utlysing av stillinger ved mottaket, riktignok med forbehold om at det faktisk ble etablert

– I Venstre er vi positive til å ta imot de som har fått opphold i Norge og vi må bl.a. sørge for at de får tilfredsstillende boforhold. Dersom det er ledige egnede boliger i sentrum bør disse heller tildeles de vi har forpliktet oss til å ta imot allerede, mener hun. Returmottak bør heller legges til større sentra som har gode erfaringer med ordinære asylmottak.

– Jeg er redd for at denne type mottak som nå planlegges, vil kunne bli en kjempeutfordring for et lite lokalsamfunn. Jeg frykter at negative holdninger til det nye mottaket kan smitte over på holdningene til de flyktningene som allerede er tatt imot og som er bosatt i vår kommune. Det vil i så fall være svært uheldig og vil i verste fall kunne vanskeliggjøre en god integrering, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**