Sigdalsheimen: Legg krangel til side, det er tid for handling!

Senterpartiet er på krigsstien etter at Runolv Stegane (V) gjennom media og i brev til ordfører Kari Ask oppfordret til en tverrpolitisk dugnad for å få til en sårt tiltrengt utbygging av Sigdalsheimen.
– Nå er det tid for handling. Vi må legge bort uenighet om hvem som er best i klassen, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Runolv Stegane

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Jeg er skuffet over at ordfører Kari Ask, til tross for min oppfordring, ikke legger fram sak om utbygging av Sigdalsheimen til behandling i formannskapsmøte onsdag. Det haster med vedtak. Nå taper vi tid, sier Stegane.

Han vil ikke delta i en krangel med Sp om hvem som har vært best i klassen. Hovedutvalgsleder for helse og sosial Svein Hunstad (Sp)går til frontalangrep på Stegane i et leserinnlegg i BP i dag og påstår at han har sovet i timen.

Saken (om utbygging) er, iflg. Stegane, for viktig til at den brukes til å slå politisk mynt.
-Det er Senterpartiet som sitter i posisjon til å handle, sier Stegane i et tilsvar til Svein Hunstad (Sp)

Steganes svar:

Bygg ut Sigdalsheimen!
I innlegg i BP 16.04. tok jeg til orde for en politisk dugnad for å få gjort konkrete vedtak i kommunestyret om utbygging av Sigdalsheimen. Det er ikke dekning for en slik utbygging i vedtatt budsjett for 2011 og heller ikke i økonomiplanen 2011-2014. Men hvis alle politikere i kommunestyret legger godviljen til, er det mulig å omprioritere eller finne andre løsninger for finansiering. Vi må komme over fra løst prat til handling!

I brev til ordfører Kari Ask oppfordret jeg henne til å sette opp sak om utbygging på saklista i første formannskapsmøte , slik at kommunestyret nå i vår kan behandle og vedta en raskere utbygging.
I stedet for å ta imot en utstrakt hånd, der jeg oppfordret alle partier til å snu steiner for å finnne en god løsning, svarer ordføreren med å ønske Venstre velkommen etter. Hun forteller at Sp har hatt stort engasjement i saken, og at de har jobbet med den i mange måneder. I neste omgang lar hun være å sette opp sak til formannskapsmøtet 04.05! Hun sitter i posisjon til å handle, men lar hendene ligge i fanget.

Dette blir enda verre når leder av hovedutvalget for helse og sosial Svein Hunstad (Sp) i BP 03.05.
freidig forteller at han ved budsjettbehandling i 2008 satte fram forslag om utbygging av Sigdalsheimen, men at det falt til fordel for skoleutbygging. I følge protokollen fra møtet fremmet han ikke et slikt forslag. Han fremmet forslag om å tilføre helse og sosial mer penger til drift ved å ta penger fra skole.

I stedet for å legge opp til krangel om hvem som har vært best, slik Kari Ask og Svein Hunstad synes å være mest opptatt av, oppfordrer jeg på nytt om at vi tverrpolitisk samler oss om å bygge ut Sigdalsheimen. Positive uttaleser til media, ute på bygda eller på partimøter hjelper lite. Det er kun en grundig saksbehandling, med forslag til finansiering og vedtak i kommunestyret, som kan sikre utbygging. Noe annet er bare spill for galleriet.

Jeg gjentar derfor min utfordring til ordføreren og også til hele SP-gruppa: Sørg for at vi nå får en sak fram til behandling i kommunestyret før sommeren. Det er Sp som sitter med posisjonen til å ordne dette. Det er langt viktigere å se framover enn å fortelle hvem som har sagt hva i fortida.
Det er tid for handling!

Runolv Stegane
gruppeleder Venstre i Sigdal

Steganes brev til ordføreren 12.04.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**