HÅP FOR KHAN YOUNIS?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Iranske flagg

Foto: SID

Som lokal- og regionpolitiker er det en plikt å løfte blikket og speile seg i det globale – særlig fordi Hamar er utnevnt som internasjonal by, og vi har vennskapsbyer i både Midtvesten og Midtøsten! Klarer man å se det lokale i det globale, er det mulig å ende opp som glokal demokratibygger! Nå skjer det spennende ting i Nord-Afrika og i Midtøsten, som påvirker vår vennskapsby på Gazastripa, Khan Younis, og antakelig også vår vennskapsby i Israel, Karmiel i Galilea.
Det er innlysende at opprøret i Tunisia, Egypt, Libya, Jordan og spesielt nå: Syria, vil få følger for hele det komplekse Midtøsten. Hamas og Fatah har endelig sett nødvendigheten av å samarbeide — en skjellsettende samarbeidsavtale er under utvikling – det blir svært spennende å se om statsminister Salam Fayyad klarer å virkeliggjøre sin og vår drøm: å skape én åpen, velstyrt palestinsk stat med alle institusjoner på plass. Den nye regjeringen som forhåpentlig kommer på plass, vil ha et helt annet utgangspunkt i framtidige forhandlinger med Israel.

Interkulturell dialog

Foto: © Franz Pfluegl | Dreamstime.com

Det lokale engasjementet i internasjonal samhandling viser seg gang på gang å føre til sterke bånd og at ting kan skje: i Norge er det nå ti kommuner/byer som har vennskapsby i Palestina, hvorav foreløpig bare to på Gazastripa: Tromsø- Gaza by og Hamar — Khan Younis. Primo juni skal Tromsø feire stort at de har hatt Gaza by som viktig twinning city i 10 år — det skal slås litt på stortromme og venner fra hele verden er invitert, bl.a. alle byer i Europa som har Gaza by som vennskapsby, samt Gaza by sin ordfører akkompagnert av en større delegasjon . Det spesielle er at ordfører fra Khan Younis, Muhammed al-Farra, også er invitert, sammen med Einar Busterud, Anne Steiro og undertegnede fra Hamar. I dette selskapet vil Tromsø vise hva de har fått til gjennom disse ti årene, og dokumentere det utrolige engasjementet vist av både frivillig sektor, næringsliv, kommune — det er antakelig nok å vise til Tromsøs egne Erik Fosse og Mads Gilbert! Vi har mye å glede oss over i Hamar også — med en utrolig levende og debatterende befolkning som møter i hopetall når våre vennskapsbyer er på kartet! Det lokale internasjonale engasjement i Hamar har fram til i dag brakt oss flere delegasjoner fra både Palestina og Israel, og vi har opplevd det store at tidligere ordfører dr. Osama al-Farra fra Khan Younis satt sammen med Karmiels ordfører Adi Eldar og vår egen Einar på Nashoug gård i Vang og diskuterte hvordan våre tre byer kunne samhandle. Snakk om å gå rundt de nasjonale lederne, som ville gitt forbud mot slike møter! Vi kunne derfor ikke ta bilder og snakke veldig høyt om disse møtene — men det viste at lokale initiativ har livets rett. La oss håpe det blir et gjennombrudd for det hardt prøvede palestinske folket — la oss håpe at de fredselskende kreftene i Israel kan vinne fram – la oss håpe at EU står sterkt opp mot USA og godkjenner en palestinsk stat — la oss håpe at den vakre byen Karmiel med sin kloke ordfører Adi Eldar kan få sjansen til å vise den andre siden av Israel: varme, gode, rettferdighetssøkende og fredshungrende Mennesker — som ønsker å leve i harmoni med sine palestinske søstre og brødre!.

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Jeg har gjennom ti år bodd og jobbet for Norad og Verdens Helseorganisasjon i både Khan Younis og Karmiel, jeg har opplevd de verste invasjonene av israelske tanks og helikoptre på Gaza, blitt beskutt og kastet på glattcelle, mistet både kolleger og elever i vår palestinske vennskapsby — men jeg har også sittet tre døgn i bomberom i Karmiel, da vår israelske vennskapsby ble angrepet og beskutt av Hizbolla i Libanon, bare noen få kilometer fra Genesaretsjøen, og noen få kilometer fra Syria ..
Slik har jeg kjent på kroppen det vanvittig meningsløse og groteske i krig — og blitt kjent med de fabelaktig sterke og stolte Menneskene i både Khan Younis og Karmiel — mennesker som oss her i Hamar. De ønsker jo bare å leve i fred med naboen ..Mine aller beste og næreste venner har jeg fått i Khan Younis og Karmiel, og påberoper meg en lokal forståelse av et globalt dilemma — og er dermed blitt en glokal ordførerkandidat for Venstre i Hamar. Skulle jeg få regjere byen, ville det bli en mye sterkere og klarere dimensjon i kommunens internasjonale arbeid, der næringsliv, de frivillige, skoler og barnehager skal bli trukket med og utfordret på helt nye måter!

Stein Tøstiengen Frøysang
Ordførerkandidat for Venstre i Hamar