Støtte for Venstres forslag til skolepolitisk melding

De fleste partiene signaliserte støtte til Venstres forslag i behandlingen av skolepolitiske melding i bystyret i kveld. Meldingen gir et godt bilde av både utfordringer og muligheter i skolen det neste året.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lillesund

Foto: Tore Nilsen

Hovedtyngden av Venstres forslag er knyttet til kompetansesituasjonen i skolen. Venstre ønsker at det skal stilles krav til kompetanse ved nyansettelser i skolen. Venstre ønsker at lærere som skal undervise på barnetrinnet skal ha minimum 30 studiepoeng i to av basisfagene norsk, matematikk eller engelsk. For lærere ved ungdomstrinnet ønsker bør det stilles krav om minst 60 studiepoeng i to av skolens undervisningsfag, der minst et av basisfagene må inngå.

Det blir derfor også viktig å gi lærere som alt er i skolen mulighet til å heve sin kompetanse i tråd med de behovene kompetanseanalysen viser. Venstre ønsker derfor at det legges vekt på å heve den formelle kompetansen for lærere som har under 30 studiepoeng i sentrale fag.

Venstre etterlyste også informasjon om spesialundervisningen i skolepolitiske melding. Nasjonalt øker antallet elever med spesialundervisning kraftig. Haugesund har allerede en svært høy andel elever som mottar slik undervisning. Derfor ville det være naturlig at dette ble tatt med i meldingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**