Roger Granum – Lillehammer Venstre

Roger Granum er leder i Oppland Venstre og vara til kommunestyret i Lillehammer denne perioden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Roger Granum

Foto: Ellen Espelund

Roger er 55 år og selvstendig næringsdrivende. Han har fagutdannelse som kokk og har gått på hotellhøyskolen i Stavanger med bedriftsøkonomi som hovedfag. Du kan lese mer om hans yrkesbakgrunn her.

“Det er naturlig at jeg er spesielt opptatt av næringslivets rammevilkår, og jeg kan bli lettere oppgitt når jeg møter folk som tror vi alle kan leve av oljefondet i fremtiden. Aktiviteten i Nordsjøen må ned på et nivå som gjør at resten av norsk næringsliv kan holde følge. Ikke først og fremst av klimapolitiske hensyn (det også selvfølgelig), men rett og slett av økonomiske årsaker”, sier Granum.

Roger har videre engasjert seg sterkt i samferdselspolitikk og er kritisk til den manglende prioriteringen av jernbanen i Norge. "Transportkostnader er en viktig del av rammevilkårene for næringslivet, og dersom vi ikke sørger for en moderne og rask jernbane mellom de største byene våre og videre ut i Europa, – ja så taper vi i konkurransen", sier Roger "og hvis vi ikke har råd til å investere i dette nå, – når skulle vi da ha det?"

Sykehusstrukturen i innlandet er også et område hvor Roger har et sterkt engasjement. "Det er egentlig ganske utrolig at det er nødvendig å kjempe for å beholde to velfungerende sykehus i to så store byer som Gjøvik og Lillehammer." Det regionale helseforetaket anbefaler ett hovedsykehus for Hedmark og Oppland lokalisert nært Mjøsbrua. "For personalet, for pasientene og for de pårørende er dette en uholdbar løsning, for ikke å snakke om de negative virkningene på klimaet med all denne unødvendige transporten. Sykehusene i Gjøvik, Lillehammer og Elverum er akkurat passe store til å kunne behandle de aller fleste pasientene og samtidig drive effektivt. Et lite antall pasienter vil ha behov for spesialister som ikke finnes i innlandet. Det er bedre å sende disse få til Oslo, Bergen eller Trondheim enn å måtte transportere alle pasienter, personale og pårørende frem og tilbake til et nytt sykehus ved Mjøsbrua", slår Granum fast.

Du kan lese noen av Rogers siste innlegg under her og du er selvsagt også hjertelig velkommen til å ta kontakt med ham på mail: roger @ rgm.no.

Roger Granum

Foto: Sanna Sarromaa