– Venstre vil ha stor park i øst og hus bare i vest i Barbu

– Venstre vil ha stor park i øst og hus bare vest for Barbuelva, sa ordførerkandidat Pål Koren Pedersen i det store folkemøtet i Barbu i kveld. Pål Koren Pedersen viste til Venstres forslag og stemmegiving, og sa seg lei for at bystyreflertallet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

stemte for alternativ 7 med enorm utbygging både i øst og vest og kraftig husrekke i midten. Koren Pedersen etterlyste sammenhengende park og sammenhengende grøntområde opp Barbudalen og til Bomuldsfabriken. han trakk også linjene tilbake til Venstres engasjement i Tyholmendebattene på 1970-tallet, der Venstre var sterkt med og hindra at posthusliknende kolosser skulle erobre hele den verdifulle nedre Tyholmen.

Pål Koren Pedersen i Barbu

Foto: Jan Kløvstad

Venstres ordførerkandidat mente at Barbuplanen nå må utformes i respekt for det flertallet har bestemt, men at Venstre har lansert utbygging på begge sider av Skytebaneveien for å redusere byggepresset foran det gamle og verdifulle bebyggelsen i Barbu. – Vi skal også tenke økonomi, sa han, og pekte på sirkelresonnementet ved at tung utbygging skal finansiere dyr infrastruktur som rundkjøringer og vegløsninger, som er nødvendige bare fordi det nettopp er foreslått tung utbygging, sa Pål Koren pedersen som pekte på behov for både park, rekreasjon, boliger og næring i området. men altså i respekt for gradisjoner og den gamle bebyggelsen.

Venstre fikk mye god respons på arbeidet sitt i og for Barbu, og det var stor interesse for videre samtaler ved valgkampteltet. arrangementet var et samarbeid mellom Parkaksjonen, Barbu vel, Skytebaneområdets Vel, Kreative Krefter, Arendal historielag og andre gode krefter – og med bandet Melkesyra, vafler, kaffe, te og parkstemning som ingredienser. Øystein Bjørløw var trygg og solid programleder.

Venstrestand i Barbu

Foto: Jan Kløvstad