Varm velferd når du trenger det

Vi mener et velferdssamfunn måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste. I Norge er det ikke lenger viktigst å gi mer til alle, men å hjelpe enkeltmennesker som virkelig trenger det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hender, leie

Foto: Microsoft

Historiene om alle som ikke får de helsetjenestene de trenger er for mange. Det gjelder eldreomsorg, psykiatri, rehabilitering og tilbudet til rusavhengige. Venstre vil ha mer velferd der du bor, og at langt flere helse- og omsorgstjenester skal utføres lokalt. Vi vil gi hjelpen nærmest mulig den enkelte borger og pasient. Dette krever sterkere og større kommuner, sterkere lokaldemokrati og mer lokalt ansvar.

I Venstre er vi mer opptatt av om velferdstjenestene er gode, enn av hvem som utfører dem. Vi har ikke som mål å bruke private tjenester i alle sammenhenger, men det finnes en rekke ideelle organisasjoner og private institusjoner som gir gode omsorgstjenester. Disse gir et verdifullt bidrag til den norske velferdsstaten.

I Re har vi fokus på følgende saker:

Helse og eldreomsorgen
Re Venstre er positiv til et nytt omsorgsbygg på Revetal. Kommunen skal fortsatt ha et differensiert tjenestetilbud innen helseomsorgen som strekker seg fra lettere boligbasert omsorg til døgnkontinuerlig pleie i og utenfor institusjon.

Helsesøstertjenesten i skolen
Re Venstre ønsker å styrke helsesøstertjenesten. Dette kan fange opp unge med problemer og gjennom dette snu behandlende tiltak til forebyggende arbeid.

Rusomsorgen
Det er viktig at personer som er motivert for behandling får dette så raskt som mulig. Videre er det viktig med nettverksbygging, arbeid og bolig når behandlingen er avsluttet. Tjenesten kan med fordel kjøpes av private aktører og frivillige organisasjoner.

Rimelig boliger til førstegangsetablerere
Boligprisene øker raskere enn ungdom klarer å bygge opp egenkapital. Det blir stadig vanskeligere for førstegangsetablerere å komme inn på boligmarkedet. Et lavterskeltilbud vil kunne bidra til økt innflytting til kommunen. Derfor bør vi legge til rette for rimelige boliger for førstegangsetablerere i Re. Blant annet ved salg av kommunale boenheter bør det vurderes om disse kan gjøres om til etableringsboliger.

Kommunesammenslåing
Re Kommune bør i kommende 4 års periode utrede mulighetene for en kommunesammenslåing med omliggende kommuner for å bedre økonomien og sikre et best mulig tjenestetilbudet til innbyggerne. Parallelt bør vi vurdere dagens organisasjons struktur i kommunen.

Kvalitet på kommunale tjenester
Kvaliteten på tjenesten som gis til innbyggerne bør opp på dagsorden og gjennomgås på alle nivåer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**