Nytt liv til næringspolitikken

Lillehammer skal være en ja-kommune som vil ha en god dialog med næringslivet sier Bjørg S. Lien (V), leder i fagutvalget for kultur og næring til Lillehammer byavis ved presentasjonen av forslaget til ny næringsstrategi som nå er lagt ut på høring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

LILLEHAMMER: Forslaget til ny næringsstrategi i Lillehammer er sendt ut på høring. Nå håper leder for fagutvalget for kultur og næring, Bjørg Lien (V) på en diskusjon om næringspolitikken i kommunen

LIV MAREN MÆHRE VOLD
[email protected]

Ikke siden 90-tallet har Lillehammer hatt en egen næringsplan, og Lien håper et eget styringsdokument skal gjøre det lettere å skape egne diskusjoner om hva kommunen skal legge til rette for.
– Jeg ønsker at kommunen skal være en ja-kommune, selv om prosesser av og til vil ta tid og det finnes mange krav i forvaltningen. Men vi vil være åpne og villige til dialog, og den dialogen har vi ikke vært gode nok på. Vi må tillate oss å ha ambisjoner, sier Lien, som har sendt det hun karakteriserer som et høyst uferdig dokument ut på høring. Innspillene til hva det skal fylles med, vil hun ha fra næringslivsaktørene selv.

Åpen kommune
Næringsutvikling er et av de få punktene Lillehammer bedømmes under landsgjennomsnittet i den nye innbyggerundersøkelsen, og Lien sier man må bli møtt på en god måte av en kommune som er åpen for dialog.
– Næringslivet har ideene, vi skal tilrettelegge. Det er viktig å diskutere organiseringen av næringsarbeidet og hvordan ressursene skal brukes for å styrke næringslivet, mener hun.

Sterkt senturm
Et sterkt sentrum er blant hovedsatsningene i planen, og Lien mener kommunen må se på og styre hvordan utviklingen skal være.
– Vi har mange kvaliteter det er viktig å ta vare på. Omsetningen av lettere handelsvare har gått ned, og her har sentrum hatt den største nedgangen, så vi må fornye handelstilbudet og legge til rette for aktivitetstilbud og en handelsopplevelse. Strandtorget vil vi også videreutvikle, mens de andre sentrene skal være rene bydelssenter

Infrastruktur
– Vi må til en hver tid å ha arealer tigjengelig også til plasskrevende virksomhet, først og fremst i Nordre Ål og Hovemoen, men også i Søre Ål. Flere ulike miljøer bl a fra industrien har etterlyst arealer i løpet av denne planprosessen, og Lien håper på godt samarbeid med grunneiere. Om det ikke er mulig, må kommunen eventuelt kjøpe og eie grunnen selv, fastslår hun.
Nordre Ål er problematisk i forhold til jordvern, for vi skal også legge til rette for et aktivt jordbruk, opplyser Lien.
Også utbygging av tospors jernbane og mulighet for høyhastighetstog vil være viktig for næringsutviklingen. Her må vi jobbe aktivt mot nasjonale myndigheter for å få en fortgang, samt avklare trasevalg i egen kommune.

Reiseliv
Lillehammer har store ambisjoner om å utvikle regionen videre som turist-, idretts- og opplevelsesområde, og vil samarbeide med de andre kommuner gjennom Lillehammer Turist. Lillehammer har mange idretts- og kulturarrangementer som gjør byen til et attraktivt reisemål sier Lien, og tenk på de flotte kulturinstitusjonen vår, og på alle som besøker Hunderfossen.

Må være motor
Kulturbaserte næringer er også i sterk vekst i Norge, mens Oppland foreløpig ligger på en jumboplass.
– Her bør Lillehammer være en motor i fylkeskommunens satsing for kulturbaserte næringer. Vi har HIL, Fabrikken, filmmiljøet med mange virksomheter, i tillegg til at vi er en medieby med både P4, NRK og to aviser. Det viktige blir for alle miljøene å skape arenaer hvor synergier skapes, oppfordrer fagutvalgslederen.
Dette gjelder også IKT-miljøene, mener hun og påpeker at det er viktig å samarbeide med de andre Mjøsbyene
– Vi må tilrettelegge for å utvikle eksisterende næringsliv,men samtidig få inn nyetableringer, sier hun.

Konkrete
– Dette dokumentet skal samkjøres med kommuneplanen, slik at de to planene skal passe sammen. Vi har prøvd å være litt konkrete på hva vi ønsker, for vi vil gjerne få i gang diskusjonene, og så vil vi utvikle planen over tid, sier fagutvalgslederen. Lillehammer har i dag vekst både i sysselsetting og befolkning, men et næringsliv som er karakterisert som noe ensidig.
– Derfor må vi tilrettelegge for utvikling, og vi må ta utgangspunkt innen de nærings-og kompetansemiljøer vi har, ikke minst gjelder dette HIL og Jørstadmoen sier Lien.

— hvis du vil lese forslaget til ny næringsstrategi finner du den på hjemmesiden til Lillehammer kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**