Hjelp til privatskoler

Venstre støtter offentlig så vel som alternative skoler som Hamar Montessori skole

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Holmern

Foto: E.Aares

Venstre har historisk som nå vært en støttespiller både til en sterk offentlig skole og alternative skoler. Her mer villet støtte lærerne og elevene enn byråkratiet som følger med. Flere av våre folk har vært skolefolk.
I tidligere tider støttet Venstre folkehøgskoler (flere rektorer var venstremenn). I våre dager støtter vi de samme folkehøgskolene, men også andre skoler utenom det offentlige. Både skoler basert på alternative pedagogiske syn, alternative livssyn, eller kort og godt private grendeskoler som erstatter nedlagte skoler.
Hamar Venstre har påtatt seg å hjelpe Hamar Montessori-skole til for å lose denne spesielle og populære skolen gjennom kommunal behandling nå når denne søker nytt bygg og videre drift.
Rektor Magnus Holmern gjenkjenner frihetstrang og frihetssyn både i Montessoripedagogikken og i Venstre:
"Montessoripedagogikken har i seg et sterkt grunnsyn i troen på mennesket. Som Venstre vektlegger troen på enkeltmennesket, vektlegger montessoripedagogikken vekt på barnet og dets medfødte evner til å lære. I et tilrettelagt læringsmiljø oppdaget grunnleggeren av montessoripedagogikken at barna naturlig utviklet en høy fagkompetanse og viktige menneskelige egenskaper. På samme måte legger Venstres politikk vekt på å gi rammebetingelser for enkeltmennesket som stimulerer til bruk av kreative og skapende krefter, og på den måten bidra til et fremtidsrettet samfunn. "

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**