Venstre får gjennomslag for egen politikk

I Dagsavisen 7. juli skrev to Ap-kandidater et innlegg hvor de hevdet Venstre har fungert som støtteparti for Frp i Oslo, uten å få gjennomslag for egne saker. Som Venstre-velgere vet, stemmer dette svært dårlig med virkeligheten, og 12. juni trykket Dagsavisen et svar på tiltale fra Karl Arthur Giverholt i St. Hanshaugen Venstre og Jarl W. Alnæs i Grünerløkka Venstre. Du kan lese innlegget i Dagsavisen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ap og SV, ved Saera Khan og Helge Stoltenberg i Dagsavisen 7. juli og Marianne Borgen i Dagsavisen 4. juli denne uken, starter som vanlig valgkampen med å si at en stemme på Venstre er en stemme på FrP. Vi får ta det som en kompliment at de bruker tiden på å snakke om oss, selv om det de sier ikke er spesielt presist. En stemme på Venstre er selvfølgelig en stemme på Venstres politikk, som vi får svært godt gjennomslag for på borgerlig side i Oslo. Vi vet selvfølgelig at vi har stemt med Ap i mange viktige saker, men vi vet også at når Frp og Høyre har overkjørt oss i byutviklingssaker — som når de fikk gjennom høyhus i Bjørvika — var det Aps stemmer som sikret vedtaket. SV vet for øvrig bedre enn noen andre at et samarbeid med Ap ikke akkurat er et forhold mellom likeverdige partnere.

Det hadde vært mer interessant om partiene på venstresiden hadde noe å si om hva de vil i Oslo, og kanskje også noen betraktninger om hvordan vi kan få den drahjelpen vi trenger, fra regjeringen. I stedet får vi en lite gjennomtenkt sykehusreform som er i ferd med å gjøre helsetilbudet i hovedstaden til et sjansespill, og reduserte overføringer til kollektivsatsing i Oslo. Dette skjer i byen som har lykkes best med å redusere andelen bilreiser til fordel for trikk og buss. Om Oslo Ap vil satse på kollektivtrafikken, burde de mene at dette er en dårlig belønning for lavere pris på månedskort og hyppigere avganger, som Venstre gikk til valg på i 2007 og siden har fått gjennomslag for.

Det kan være underholdende å kritisere hverandre, men i Venstre foretrekker vi å snakke om politikken som trengs for byen. La oss derfor nevne to saker som blir spesielt viktig for Oslo frem mot 2015: Sykkelveinettet må bygges ut, forbedres og knyttes sammen over hele byen. Samtidig må utryggheten mange opplever i deler av byen, bekjempes. Når det gjelder det siste, har Venstre allerede fått på plass midler til å sette inn kommunale trygghetsvakter på utsatte strekninger. Dette stemte Ap mot i bystyret, men det er en innsats vi vil slåss for å forsterke i perioden som kommer.

Sykkelsatsingen blir nødvendigvis et mer krevende løft, for her har utviklingen gått for langsomt i lang tid. Venstre tar gjerne selvkritikk på det, og vi må innrømme at kampen for å styrke kollektivtilbudet har gått litt på syklistenes bekostning. Det har vi tatt konsekvensen av, og løfter nå frem sykkelsatsing som en av de viktigste sakene i årets valgkamp, ikke minst fordi vi vet vi har løsninger som vil fungere.

Avslutningsvis er det verdt å nevne at undersøkelsen Borgen og Khan/Stoltenberg viser til, ikke lot de spurte ta stilling til Venstres primære standpunkt. Som sosialliberalt parti går Venstre til valg for et byråd bestående av Venstre, Høyre og KrF. Det føler vi oss nokså sikre på at våre velgere også foretrekker. Det viktigste er imidlertid å gjennomføre Venstre-politikk hver eneste dag, og der har vi gang på gang vist at vi er i stand til å levere.

Av Karl Arthur Giverholt og Jarl W. Alnæs, BU-kandidater for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**