Strukturutredning om barnehage og skolen i Iveland, trenger vi det?

Ny eller oppussing av den gamle barnehagen på Vatnestrøm?
Iveland Venstre mener vi har råd til to nybygg ny barnehage på Vatnestrøm, og ny skole på Skaiå.
Dette er to gode investeringer i barna våre, vår framtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I et innlegg i Setesdølen utfordres de andre partiene i Iveland av senterpartiets ordførerkandidat Gro Anita Mykjåland til og støtte bygging av ny barnehage på Vatnestrøm. Dette er Iveland Venstre enig med ordførerkandidaten i, men problemet er at senterpartiet ser ut til å være delt, for da det kom til avstemming i kommunestyret, så ble det klart at to av representantene til Sp stemte for et utsettelses forslag fra Frp, og også Krf. som vil utrede strukturen på skole/barnehage, og som skyver barnehage nybyggingen langt ut i tid, og det ønsker ikke Venstre i hvert fall.
Det samme kunne kanskje sies om Iveland Venstre med tanke på Olaf Engestøl dy. som er valgt inn på Venstres liste, som stemte for utsettelse, men som nå stiller som 1. kandidat for Krf. . Og som nå har meldt seg som uavhengig representant, og ikke lenger følger Venstres politikk, og som vil ha en ny strukturdebatt, med tanke på å få all skole på Birketveit, noe Venstre er sterkt imot.
Vi tror faktisk ordførerkandidaten er enig med oss i, at en ny barnehage på Vatnestrøm er bra, og jeg sender derfor oppfordringen tilbake til Sp for å klarere sitt syn frem mot valget, slik at vi slipper å utsette byggingen, det fortjener ikke barna våre. Iveland Venstre vil bygge ny barnehage på Vatnestrøm så fort det lar seg gjennomføre.
Dette har sin grunn i at barna er i sentrum når det gjelder både barnehage og skole, og har vi ikke oppvekstsenter i nærmiljøet sammen med en butikk, så vil ikke folk bosette seg der, så enkelt er det, i disse tider hvor begge foreldre må ut i jobb for å klare seg til livets opphold, og store investeringer i etableringsfasen.
Bygger vi ny barnehage nå, så investerer vi i framtida, og folk ser at kommunen ønsker å satse på Iveland som en kommune hvor det er godt å bu, og dermed vil også flere folk flytte til bygda. Iveland Venstre mener at å bygge ny barnehage er å investere i barna våre, og i framtida vår.
Så gjelder det barneskolen på Skaiå som også nå har kommet i fokus, siden det drøyde ut med byggingen av Iveland 2 (Kraftverks utbygging) og hvor kommunen skulle bruke steinmassen til å fylle i til skoletomta. Dette blir nå ikke realistisk før våren 2012 og få denne massen på plass, og vi i Venstre vil da heller at administrasjonen kommer opp med nye tomte alternativ på Skaiå området allerede nå. Vedtaket som ble vedtatt sier at vi skal bygge på Skaiå, 1-4 klasse med mulighet til utbygging til 5-7 klasse. Vi har råd til begge disse byggene, for dette er å investere i framtida.
Dette vedtaket er genialt hvis vi tenker 15- 20 år frem i tid da Tellhaugane, Skislandsåsen, og Bjønnehatten alle er utbygd, og kapasiteten på Birketveit er sprengt, så bygger vi ut på Skaiå til 5-7 klasse, og får dermed en ren ungdomskole på Birketveit. Må oppussing til på skolen på Birketveit, før eller samtidig med utbyggingen på Skaiå, men det er noen år fram i tid.
Sånn som skolen på Birketveit nå ligger inneklemt mellom kirka, idrettshallen, og kommunehuset, så er det ikke plass til å få bygd ut på Birketveit skole. Vi I Venstre ønsker oss heller en kunstgressbane der hvor grusbanen nå ligger for å ha noen utearealer til ungdommen, samt for fotballgruppa. Dette vil forskjønne området, og ville bli mye mer brukt. Jeg vil treffe den læreren som ikke ønsker å jobbe i nye lokaler, det være seg barnehage eller skole.
Valget med denne strukturen som vi nå har, er noe vi i Iveland Venstre tror vil ivareta i første rekke elevene, som får en trygg og god overgang fra barnehage til skole, før de kommer opp på ungdomsskolen på Birketveit.
Vi er klar over at dette er en noe dyrere måte å drive oppvekstsentrene på, men vi tror på at hvis elevene får denne tryggheten, så vil det også bli lettere for lærerne å holde oppe en god læresfære i klassene, og da blir klassene ikke så store heller. Er informert om at lærerne ønsker seg alt oppe på Birketveit, og ser jo argumentet med alle lærere samlet på et sted, men totalt så mener vi at Iveland Venstres modell er bra, også med tanke på det jeg tidligere beskrev at Vatnestrøm og Skaiå da vil videreutvikle seg, og at det vil være et interessant sted og bygge boliger, og å utvikle bygdene videre.

Odd Håvard Dahle
1. Kandidat Iveland Venstre