-Få Haugalandet inn i belønningsordningen

Venstres fylkestingkandidat Svein Abrahamsen har et innlegg om å få Haugalandet inn i belønningsordningen for kollektivtransport i Haugesunds Avis den 19. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les hele innlegget her:

Få Haugalandet inn i belønningsordningen

Jeg viser til oppslag i Haugesunds Avis lørdag 16. juli om at få Haugesundere ser på buss som et reelt alternativ.

Venstre går til valg på at vi vil arbeide for å få Haugalandet inn i den statlige belønningsordningen for kollektivtransport. Dette er en sak jeg vil prioritere høyt som 3. kandidat for Rogaland Venstre ved høstens fylkestingvalg.

Venstre vil ha et kollektivtilbud på Haugalandet som gjør det til et reelt alternativ for folk. Dette krever mer penger til kollektivtrafikk. Vi går derfor til valg på at vi vil jobbe for at Haugalandet får midler fra staten til styrking av kollektivtilbudet gjennom belønningsordningen. Her bør Haugesund kommune ta et initiativ, sammen med nabokommunene.

Kollektivtransport

Foto: Tore Nilsen

Den statlige belønningsordningen for kollektivtransport har som mål å bedre miljøet i de større byområdene gjennom mer kollektivtrafikk og mindre bilbruk. I Buskerud har flere kommuner gått sammen med fylkeskommunen og statlige etater om en klimavennlig transportutvikling. Den såkalte Buskerudbyen får 280 millioner kroner fra staten gjennom belønningsordningen til tiltak for økt andel kollektivreiser og bruk av sykkel og reduksjon av biltrafikken.

På Haugalandet bør vi også kunne kvalifisere til statlige belønningsmidler gjennom å få til et forpliktende regionalt samarbeid om mer kollektivtrafikk og mindre bilbruk. Gjennom Haugalandspakken har vi allerede fått til et slikt samarbeid om utviklingen av et godt transportsystem, som vi kan bygge videre på.

Haugesund kommune har, i likhet med Rogaland fylkeskommune, et mål om at utslippene av klimagasser innen 2020 skal være 20 % lavere enn det de var i 1990. Biltrafikken står for en stor del av klimagassutslippene i Haugesund. Det er derfor nødvendig med en styrking av kollektivtilbudet for å nå dette målet.

På Haugalandet er det et stort utviklingspotensial for kollektivtrafikk. Per i dag utgjør kollektivtrafikken imidlertid en liten andel av den totale trafikken på Haugalandet. Biltrafikken har økt mye sterkere enn kollektivtrafikken.

På Haugalandet bør vi tenke regionalt for å få til et reelt kollektivtilbud. Vi har et felles bo- og arbeidsmarket på Haugalandet hvor mange pendler mellom kommunene. I Haugesund sitt utkast til klimaplan er et viktig tiltak en "Grønn T-trase" med høy hyppighet på avganger. Denne skal gå nord-sør fra Sveio til Karmøy og vest-øst fra Haugesund til Aksdal.

Vi kan gjennom den statlige belønningsordningen få ekstra midler fra staten for utløse det store potensialet for kollektivtransport på Haugalandet, gitt at vi klarer å gjøre en jobb selv. Disse midlene kan settes inn på flere ulike tiltak, som for eksempel pendlerruter, kollektivfelt, utvidelse av ordningen med ungdomskort, prisfrys og den grønne T-trasen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**