Leserinnlegg: Politiker bløff om Vilberg Ungdomsskole (29.11.2010 )

Nå kan den rettes opp. Med fire millioner kroner ekstra fra regjeringen, har vi fått en sjelden mulighet til å investere i Eidsvolls elever.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Da lokalavisen i sommer skrev om bandprosjekt og fjelltur som stod i fare for å måtte avlyses, ble det hevdet at skolen hadde fått penger dedikert til formålet. Sannheten er en annen. Samtidig klarte gode venner av Eidsvoll AP å sørge for at Søndre Samfunn, uten en plan eller regnskap, fikk 1 million av fjorårets overskudd. Heldigvis ser det ut til at skolen likevel klarer å sikre bandprosjektet i år, selv om det har smertet. Fjellturen er det foreløbig ikke penger til. Vilberg ungdomsskole snur på krona. De har ikke penger nok til å fylle elevenes time-behov i år, bl.a. pga mange elever som krever og har rett til spesiell oppfølging. Skolen må bruke driftsmidler til nødvendig vedlikehold og istandsetting av undervisningsrom fordi kommunens vedlikeholdsbudsjettet er tom. Råholt ungdomsskole sliter med støy og plassmangel, fordi noen mente det var bedre å lage fancy løsninger heller enn å planlegge for praktisk utnyttelse av arealer til god læring.

I dagens kunnskapsintensive samfunn, der våre elever presterer under gjennomsnittet, ungdomsskolene har store mangler og endel lærere ikke har tilstrekkelig formell utdannelse, mener Eidsvoll Venstre denne ekstrabevilgningen uavkortet må gå til investeringer for å bedre oppvekst- og læringsmiljøet til bygdas ungdommer.

Vi har fått en hypermoderne barneskole i sør-bygda. Alle klasserom er utstyrt med framtidsrettet teknologi og skolen har personell med kunnskap til å utnytte IKT i undervisningen. Nordbygda vil i løpet av få år få det samme. Eidsvoll Venstre mener derfor det er mest fornuftig å prioritere ungdomsskolene, slik at vi umiddelbart kan iverksette tiltak som kan bedre grunnlaget for de som skal inn på videregående skoler og forhåpentligvis bli motivert nok til å fullføre. Det finnes i dag undersøkelser og erfaringer som viser at ungdom lærer mest og trives best når det er variasjon i undervisningsformen. Eidsvoll Venstre ønsker ikke å detaljstyre skolene, men vil likevel uttrykke en tydelig forventning om at skolene tar i bruk teknologien i undervisningen, fordi det kan gi et bedre og mer interessant læringsmiljø for elevene, gjøre oss mer attraktive for potensielle nye innbyggere og tiltrekke oss lærere som ønsker en framtidsorientert arbeidsplass. Vi har fått 4 millioner. La oss gjøre et ekstra løft for bygdas ungdom — oppgrader u-skolene!

For Eidsvoll Venstre
Knut Bakkehau