Hvem skal EGENTLIG bestemme sentrumsutviklinga i Alvdal?

Den 4. august kan vi lese i Østlendingen at det er fremmet innsigelser fra såvel Hedmark Fylkeskommune som Statens Vegvesen i forbindelse med Sentrumsplana for Alvdal tettsted. En plan som ble enstemmig vedtatt i Alvdals kommunestyre den 31.03.11. Alvdals ordfører sier i det samme oppslaget at hun har hatt møter med partene og har “tro på at det skal kunne oppnås enighet med sentrale myndigheter”. Hva dette innebærer, og hvilket mandat ordføreren handler utifra, utover nevnte vedtak, vites ikke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Alvdal

Foto: Anders Wahl

For det første: Hva er EGENTLIG grunnlaget for Fylkeskommunens innsigelse? Planen viderefører dagens reguleringsbestemmelser for Steimosletta. Uttalelsen fra Fylkesrådet om at Steia vil bli svekket som handelssentrum, synes svært lite gjennomtenkt. Slik Alvdal har utviklet seg de siste 30-40 åra, kan knapt noen trekke i tvil at forståelsen av hva som er bygdas sentrumsområder omfatter langt mer enn Steia. Og det ville være SVÆRT interessant om fylkesrådet, Svein Borkhus inkludert, kunne meddele oss lokalpolitikere hvordan Steia og Steimosletta skal knyttes sammen på en annen og bedre måte enn det som ligger i plana.
For det andre: Kommunestyret har ikke vedtatt å ta ut alternativ Rv 3 trasè fra planen. Dette beror på en allerede oppklart misforståelse politikere/administrasjon.
For det tredje: Hvordan i all verden mener Vegvesenet at Steimosletta skal kunne utvikles uten økt trafikk og konsekvenser for Rv 3? Gjeldende arealdisponeringer og reguleringsbestemmelser har jo Vegvesenet godtatt tidligere, og i nytt planutkast ligger det ingen endringer her. Og er det virkelig Vegvesenet som skal bestemme hvor sentrumsgrensene i Alvdal skal gå, ettersom de krever de snevre, opprinnelige grensene for Alvdal Sentrum tilbake? Hvor finnes i så fall hjemmelen for et slikt krav? Vi i Venstre mener dette er et skjønnsspørsmål som lokale politikere skal avgjøre. Her opplever vi at Vegvesenet vil sette et enstemmig kommunestyrevedtak til side. Det mener vi er uakseptabelt.
For det fjerde: Vi forventer nå at ordføreren står på for det enstemmige vedtaket som ble gjort 31. mars. Noe annet mener vi vil være oppsiktsvekkende, om enn kanskje ikke veldig overraskende. For det kan da vel ikke være slik at ordføreren EGENTLIG ønsker seg et annet vedtak enn det som ble gjort??

Alvdal, 08.08.2011,
Ola Eggset, gruppeleder Alvdal Venstre.

Alvdal

Foto: Anders Wahl