Miljø: “Et klimavennlig samfunn”

Klimaendringer og truslene mot de livsviktige økosystemene må tas på alvor, både nasjonalt og lokalt. Venstre er et moderne, løsningsorientert og ansvarlig miljøparti. Natur- og miljøtenkningen er et overordnet prinsipp i all politikk. Utfordringen er å få integrert miljøpolitikken i de lokale beslutninger som tas og sikre en bærekraftig utvikling. Vi ønsker å gi våre barn og barnebarn like gode muligheter som vi selv har hatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

vindmøller fornybar energi framtiden vind kraft vindkraft miljø

Foto: Stavanger Venstre

Tromsdalen. Kalksteinsforekomstene er viktige, men Venstre er restriktive til økt uttak før rensing ved brenning av kalkstein er kommet bedre i gang. Det må også tas hensyn til andre verdier som biologisk mangfold, friluftsinteresser, landbruk og turisme. Venstre ønsker overgang til underjordisk drift og transportbånd til havna.

NorFraKalk. Venstre vil kjempe for at utslippene av CO2, kvikksølv og andre miljøgifter, blir redusert maksimalt.

Miljøvennlig energi. Varme opp næringsbygg, boligblokker og rekkehus ved bruk av miljøvennlig energi, og ta dette inn i byggeforskriftene. Stimulere til produksjon av bioenergi som både tar utgangspunkt i lokalt råstoff og lokale arbeidsplasser. Ta vare på ressursene og utnytte dem på en miljøvennlig måte. Ecopro og Innherred Renovasjon er eksempler på gode miljøbedrifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**