Venstre klatrer oppover

I dagens Ælveløp på Grorud, stilte en grønnkledd til start. Venstres 2. kandidat Lars Olav Fosse ga alt på de 3.7 kilometrene mellom Hølaløkka og Lillomarka skiarena.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Med “Venstre klatrer oppover” skrevet på ryggen måtte Fosse prøve å legge konkurrentene bak seg for å få frem det politiske budskapet.

– Dette er en fantastisk måte å oppleve de nye gangveiene langs Alnaelva på. Det er godt å tenke på at Venstre har vært en pådriver for å få det til, sier Fosse.

“Venstre klatrer oppover”
Foto: Bjørn Smestad

– Arrangørene har laget et flott arrangement som jeg håper blir en tradisjon. Jeg satser på å stille neste år også. Men det er et paradoks at det i en bydel som Grorud ikke stiller noen med innvandrerbakgrunn til start. Både vi som politikere og idrettsklubbene har et ansvar for å skape felles møteplasser. Dette løpet er såpass kort at de fleste kan delta, og jeg håper arrangøren markedsfører bredere foran neste års løp. Skal vi skape de felles møteplassene, må vi alle jobbe for det, sier Fosse.

Svømmeundervisningen må styrkes

Samtidig med Ælveløpet arrangerte Akers Avis Groruddalen i samarbeid med dalens to svømmeklubber og Norsk Folkehjelp en egen svømmedag i badedammen på Grorud hvor barn kunne ta svømmeknappen.

– Svømmeklubber, fotballklubber, basket — det er mange eksempler på gode møteplasser i lokalidretten, men både idretten og andre organisasjoner kan helt sikkert bli flinkere til å lære av andres suksesser, sier Fosse.

Venstre har programfestet at alle barn skal lære å svømme innen utgangen av fjerdeklasse. Da trenger vi flere basseng ute i bydelene.

– Vi har dessverre lokale eksempler på hvor tragisk utfallet kan bli dersom barn ikke kan svømme. En slik badedag er vel og bra, men svømmeundervisningen må styrkes i Oslo-skolen, avslutter Fosse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**