Åpningstider og lyster

Straff til de som bruker byen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Live

Foto: E.Aares

Etter å ha lest ordførerens forslag til hestehandel med åpningstider i Hamar sentrum vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte…er det slik at folk som vil handle og bruke byen på morgen/ dagtid skal straffes ved at de må betale p. avgift ? Og at de som drøyer til sen ettermiddag skal premieres med gratis parkering? Er det ikke greitt med liv også på dagtid ? Eller er det fint med et levende sentrum bare det skjer etter kl 16.00 ? Og hvordan skal han håndtere dette ? Er det vi som driver butikker som nå skal bøtelegges for å ikke holde oppe på overtid ? Og hvilke butikker/lokaler har han i tankene,- NAV og Kreftforeningen ? Begge beliggende midt i sentrum og på gateplan. Gjelder det spesialbutikken for lyd i Strandgata og veterinæren ved siden av meg ( på Stortorvet) ? Og hva med pensjonistene i basarbyggningen ? Og Svare & Berg som står tomt og dødt hele uka utenom fredag og lørdag kveld /natt. Og Stallgården som stenger mandag og tirsdag. Skal disse også tvinges til å ha oppe? Og for noen av oss kan det jo også være bekvemt og greitt å få direkte menneskekontakt med kommunen en sen fredag ettermiddag , eller lørdag for den saks skyld…., det være seg teknisk etat , servicekontoret eller andre. Her burde jo da kommunen/rådhuset gå foran med et åpnere eksempel og kanskje i det minste ha lørdagsåpent som de aller fleste av byens butikker har. Rådhuset ligger jo midt i sentrum, så det er en del av en levende by på lik linje med "Stadion" kjøpesenter som også defineres som beliggende i Hamar sentrum.
Jeg gjentar til det kjedsommelige:
– Vi må forstå at en by ikke er et kjøpesenter men noe mye mer mangfoldig. Er det kun åpningstider mellom kl.09.00 og 20.00 som gjelder er byens butikker mye mer tjent med å flytte inn på kjøpesenterne, der er det bl.a rene gater, blomster, lys og folk …..det blir pyntet til jul, sommer , påske og høst. Sentereierene er genuint opptatt at butikkene skal tjene penger og at kundene trives. Og det er gratis parkeringsplasser….
– Ønsker vi derimot sentrumshandel og liv i byen må ting legges til rette slik at de riktige butikkene ønsker å bli i sentrum og nye aktører ønsker å etablere seg her. Bl.annet ved å gi de første par timene med parkering gratis hele dagen. Ved å gjøre det attraktivt og lønnsomt å drive butikk i byen så kommer nok både liv og røre, handel, kunder OG de riktige åpningstidene av seg selv. Som Rullestad, Røise og Skjærstad skriver mandag,- vi må bevare og øke LYSTEN på Hamar!

Live Giset

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**