Byutvikling

Noen refleksjoner etter Hamarmøte på Hydranten 9.mars fra en optiker, kremmer og nå også venstrepolitiker på Stortorget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Live

Foto: E.Aares

Vår ordfører åpnet møte friskt med følgende melding til sentrums butikkdriverne. – Når de "forhatte parkeringsavgiftene" opphører klokka 17 strømmer kundene til byen (!??)og de opplever at butikkene vrir om nøkkelen.
Skal vi da forstå ordføreren dithen at det er parkeringsavgiften som holder kundene fra å bruke Hamar Sentrum? Og at kommunen først vil tjene gode penger på dagtid med p.avgift men nærmest forventer at butikkene skal ha kveldsåpent med alt det fører med seg av ekstrakostnader?
Hadde det ikke da vært en ide å faktisk la kundene få iallefall første parkeringstimen gratis på dagtid? Om det er det som skal til for at kundene skal strømme inn til Hamar burde flertallspartiet BBL og ordføreren som ønsker å satse på sentrum ordene det i en fei !! Det er jo et praktisk og konkret tiltak som både forteller at vi ønsker kundene inn til Hamar og et klart "vi vil satse på sentrum" signal både til oss leietagere og brukerne av byen OG kan settes i gang med mer eller mindre øyeblikkelig. Og vi vil fort finne ut om det er det som faktisk skal til. Og vi som driver i byen kan få litt "likerer" vilkår på linje med kjøpesenterne og kanskje føle at våre politikere
og kommunen spiller på lag med oss i hverdagen også og ikke bare snakker om de store bygg og alt som skal skje en gang.
De aller fleste butikkene i byen har oppe mellom 10.00 til 17.00. En by er et mangfoldig sted med forskjellige aktører, byen har i større grad et utvalg av "nisjebutikker" enn hva et senter har. Nisjebutikker definerer jeg da som små spesialforretninger med få ansatte, gjerne "kjedeløse" og i privat eie. Og dermed uten store internasjonale eller nasjonale eiere i ryggen med dertil hørende stordriftsfordeler og økonomi. Det forventes også i større grad fagkunnskap og kompetanse hos disse små enn f.eks i en internasjonal kleskjede i et senter hvor en, ofte ufaglært, butikkansatt kan betjene store butikkområder alene.
I utgangspunktet kan det være tøft nok å drive butikk i Hamar sentrum, bla pga "de forhatte " parkeringsavgiftene og utviklingen på kjøpesenterfronten, om en ikke i tillegg skal klare å lønne fagfolk på overtid om kvelden for at det skal være "liv i sentrum" . Hvilke kunder er det som er villige til å betale det ekstra det ville koste for å kjøpe varer på overtid ? Hvor mange er det som kommer til å ile til byen fra henholdsvis Maxi eller Stadion en november kveld kl 19.00 ? Eller er det glemt at vi snart får et gigantkjøpesenter med det meste under tak, alt fra p.plasser (fort vekk gratis…) til spa og spiserier som konkurrent til bybutikkene ?
Kunne det være en tanke først å ha en bypolitikk hvor det å drive i byen blir så lønnsomt og attraktivt at butikkene får økonomi,kunder og glede til å ha oppe både morgen og kveld ?
Og når alt skal være så kveldsåpent,- defineres kommunen ,servicekontoret , bankene osv som en del av byen og et levende sentrum og skal ha samme åpningstider som det ønskes av butikkene ?

Live Giset

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**