Julelys i Hamar

Kan vi betale for julegateåpning

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bokstaver, skole, alfabet

Foto: Microsoft

"Vil ikke betale julegateåpningen " står det i fete typer i HA lørdag, – vil eller kan ikke?
Det er neppe snakk om å ville, men å kunne. Alle som driver virksomhet i Hamar, inklusive Sentrumsforeningen, samt største delen av Hamarsingene ønsker selvfølgelig julelys og hygge i byen. Men hvem skal betale, hvem har ansvaret for at byen ruller og går? Med all respekt, – jeg er helt sikker på at Busterud kan mer enn "litt" om reklame og jeg regner med at han også vet at reklame koster. Det er hans gamle reklamebyrå et opplagt og godt eksempel på.
Vår ordfører mener og at det faktum at Sentrumsforeningen ikke har råd til å pynte byen til jul er det nestverste byen kan gjøre, – det verste er at vi låser døra. Ja, Busterud, det kan jo for noen av oss være det neste og kanskje beste trekk vi som kremmere bør gjøre, nettopp å låse døra! Hvorfor skal vi drive butikk og handel i denne byen? Det bør både kommune og gårdeiere spørre seg om! Vi kremmere kan godt trekke ut til kjøpesentrene, – disse kjøpesentrene som tydeligvis politikerne ønsker Hamar som handelsby skal bestå av og det er jo der mange kunder er. Der er det gratis parkering, normal hastighet, vi kan "risikere" å få en eier som ønsker og vil betale for å tenne lys til jul, vaske gatene, vanne blomstene, bruke penger på og ikke minst å fremme handel&hygge. Eiere som sørger for at torvene og plassene i senteret fungerer etter hensikten. (Pr. dato er det faktisk en aktør som dominerer byens Stortorv, hun ønsker ikke å forholde seg til politikernes vedtak ang. betaling og drifting av torget. Men dette er en sak for seg. Se oppslag HD 22.10.09).
Sentrumforreningen må også sette næring etter tæring. La oss se litt på hvordan økonomien og driften av " Hamar sentrumsforening" drives og er fordelt.
– Ca 140 av byens drivere/kremmere betaler inn ca 430.000 i felles kassa. Kommunen er ikke medlem i foreningen.
– En medlemsavgift som faktisk for noen kan være tøff nok, – det er ikke like luksuriøst å drive handel i Hamar som det var på 60,70 og 80 tallet. Verden har faktisk forandret seg, og ja, – Busterud, de gamle lokale solide gårdeieren som også var kremmerne er faktisk borte og /eller gjør sine penger på andre arenaer. 60 åra er definitivt over!
– Gårdeierne går inn med 250.00 pr år direkte til forreningen.
– I tillegg betaler de også renhold av gater og torv i sommerhalvåret samt blomster i gågata.
– Annonsering betalt av foreningens medlemmer i div. avis bilag utløser en tilbakebetaling fra avisen til foreningen.
– Denne summen svinger alt ettersom hvor mye byens drivere har økonomi til å annonsere for.
– Kommunen bidrar med 3 juletrær. 0 kr.
Det blir helt feil for meg her å trekke inn kommunens selvfølgelige og dyktige utførte oppgaver som asfaltering, parkpleie, kantsteiner osv. Dette er oppgaver jeg, som borger i Hamar by, faktisk betaler for via skatteseddelen.
I sin tid ble det også argumentert for innføring av parkeringsgebyr i byen at inntektene (ca. 6 mill pr dato pr år så vidt meg bekjent) da skulle tilfalle sentrum direkte, – hvor er den satsingen? Om disse pengene defineres som brukt i sentrum av Hamar Kommune i form av vanlig vedlikehold osv. burde det jo ikke brukes noe i Øvre Vang, der det jo som kjent ikke er parkeringsgebyr. Og igjen, slikt blir betalt via skatteseddelen.
Det er ikke slik at Sentrumsforeninge ikke har ønsket samarbeid og dialog ang. økonomi og annet med kommunen. Senest høsten 2008 ble det sendt søknad om økonomisk støtte for å markedsføre byen og utvikle grep for å gjøre byen attraktiv som "Innlandshovedstaden", søknaden ble ikke innvilget. Søknad om økonomisk støtte til julegatepynting er sendt de siste årene også uten positiv respons.
Disse punktene gir et budsjett på rundt 1 mill. Dette skal dekke en full stilling, en rekke arr. ( julegate med lys og den diskuterte åpningen, med-driver i festival Hamar, julemarked, Bondens marked, møter med kommune og andre , de siste 2 årenes evigvarende møter ang Stortorvet, "rosa" helger, bannere i byen, osv). Alle må være helt klare over at eierne av en by er kommunen og gårdeierne, vi kremmere og leietagere har hverken makt, myndighet eller mulighet til å påvirke særlig mye, og vi eier kun bedriften vår og betaler vår husleie.
Kanskje kunne Hamars politikere og Hamar kommune ha nytte av å se på "Drammensmodellen", eller for å være lokal, – "look too Brumunddal"!?
Jeg og mange med meg "åpner" Hamar by hver hverdagsmorgen, vi lever ikke av en eller annen "indrefilet" som svinger innom en solskinnsdag, (selv om den også er et velkomment pluss !!) vi trenger en konkret og forutsigbar handelspolitikk for Hamar. Også om denne politikken er at Hamar skal være en "kjøpesenterby". Da vet vi hva vi skal forholde oss til og vi kremmere kan handle deretter ved å følge kundestrømmen mot kjøpesenteret. Der blir det helt sikkert julelyst!

Live Giset
Optiker & kremmer ved Stortorvet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**