satser på sentrum og en levende by

Julekonsert eller sentrumliv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Live

Foto: E.Aares

Til Einar og alle andre som tilstadighet ønsker å satse på sentrum og en levende by!
I følge ordføreren ønsker han nå å anbefale støtte til en konsert i Vang kirke med kr.850.000 fordi den markedsfører regionen og setter oss på kartet – hvorvidt de som får dette inn i stua til jul via TV reflekterer over og tenker at " Oj, dette er Hamarregionen, dit må jeg dra! "er noe usikkert. Så vidt meg bekjent er vel heller ikke dette arr. lenger forankret lokalt.
(Jeg vil her helt klart understreke at jeg synes søskenen Samuelsens arbeid for julekonserten er utmerket, dette er ikke en kritikk av deres innsats eller konserten som sådan.)
HMF skaper en stappfull Strandgatepark med boblende liv av folk som faktisk ER på Hamar og slik er en mer direkte og konkret markedsføring, både av byen og regionen. Denne festivalen må leve i uvisse, med uforutsigbar og minkene støtte ettersom årene går. Er det da slik at Hamar sentrum med HMF IKKE markedsfører eller er en del av regionen og setter oss på kartet, mens Vang kirke og julekonserten er det? Eller er ikke HMF kultur nok? Hvordan begynte Roskildefestivalen? HMF har elementer i seg som godt fanger opp oss pengesterke, nygamle og opplevelseshungrige som er begynnelsen av eldrebølgen, – her er det bare å kaste seg på!
Er dette nok en bekreftelse på det mange av oss i sentrum føler, – det er jo ikke en gang vilje til å støtte byen konkret med b.la julegater og banner, og altså ei heller med nødvendig festivalstøtte. Festivalstøtte til en gjeng "kara" som bevist har ønsket å legge det hele midt i byen, nettopp for å skape liv og røre i hjertet av Hamar!!
Jeg tror det bl.a. er slike trivselsting som er med på å trekke folk tilbake til Hamar også på mer permanent basis samt å gjøre nye folk interessert i å bli mer kjent med byen. Kjøpesenter og slikt finnes overalt, "Juni Hamar" med 5 flotte festivaler på rappen finner en ikke så lett! De fortjener alle 5 (selv om ølfestivalen har det godt og greit med sitt overskudd, bra av og for dem !!!) konkret og forutsigbar støtte.
Satse på sentrum skal det ene partiet etter det andre, de store ordene blir sikkert større og større ettersom vi nærmer oss valg, men hvor er den konkrete satsingen og viljen? Alle disse (og det er mange) som stiller frivillig til å få i gang bl.a. " Juni Hamar", musikklivet og "grunnkulturen" i byen bør fremjubles og støttes på mange og alle plan. Kanskje Hamars politikere bør kikke våre 2 nye byer litt nærmere i sømmene, se litt på hvordan vi kan bygge stolthet, innsatsvilje og glede over byen vår? Vel og bra at vår ordfører er raus med superlativene og gaver ovenfor disse våre 2 nye nabobyer, men hva med å kikke litt i egen gård?
Slik som verden kan virke nå, bør vi vel alle begynne å spille fotball ?? DA er pengestømmen ustoppelig, – det har jo til og med markedsført regionen, og Hamar spesielt, nasjonalt bl.a. i Aftenposten!
God sommer til alle og spesielt til arbeidsgjengen rundt festivalene, det er vel og godt fortjent!!

Live Giset, fremdeles optiker og kremmer på Stortorvet, – midt i Hamar Sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**