Stegane: -Gi folkevalgte styring over sjukehusa!

Fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V) utfordrer de andre partia i Buskerud: -Slutt med skuespillet. Legg ansvaret for sjukehusa til regionalt folkevalgt nivå. Hvis det ikke er vilje til dette, blir engasjementet for for lokalsjukehus og nytt sjukehus i Drammen et spill for galleriet, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Få slutt på skuespillet — gi folkevalgte styring over sjukehus og økonomi

Runolv Stegane

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Venstres 1. kandidat i Buskerud og fylkesvaraordfører Runolv Stegane er krystallklar på at det han kaller vanstyrte sjukehus i framtida må underlegges folkevalgt styring og kontroll. Han ser dette som eneste løsning for å få orden på økonomi og tilstrekkelige ressurser til sjukehusa. Venstre er helt klare på at sjukehusa på Kongsberg og Ringerike må ha stedlig ledelse og være fullstendige lokalsjukehus. Samtidig må det bli fullt trykk på utbygging av et moderne sjukehus i Drammen.

– Dette er nå helt i det blå, og det var, mildt sagt, en arbeidsulykke at Ap-regjeringen med støtte fra Høyre og Frp i 2001 overførte sjukehusa til statlige foretak. Det er lokalpolitikere og fylkespolitikere som er nærmest innbyggerne i Buskerud. Styringa av sjukehusa må overlates til folkevalgte som står ansvarlige overfor folket i valg, sier Stegane.

Han er mektig lei av det han kaller et skuespill der lokal-og fylkespolitikere og også stortingspolitikere står fram med sterke meninger uten at de har noen reell mulighet til å gripe inn overfor styrene i helseforetaka.

-Innbyggerne holdes for narr med lovnader om at styringa og økonominen skal bedres. I virkeligheten er det kun helsestatsråden som kan gripe inn overfor helseforetaka. Dette sies det ikke noe om. Partia må fortelle innbyggerne hva de foretrekker; folkevalgt styring der politikerne kan stilles til ansvar i valg, eller "embetsstyring" gjennom personer som sitter langt fra innbyggerne. Rett nok er det noen folkevalgte i styrene for helseforetaka, men disse sitter i dag som gissel for en helt feilslått styring og politikk, sier Venstres 1. kandidat som nå utfordrer de andre partia i fylkestinget til å tone flagg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**