Anstendige arbeidsgivere

En valgkamp med respekt for hverandres ståsted hadde jeg håpet var et felles mål for alle partier i denne lokalvalgkampen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Derfor overrasker og skuffer det meg at Rødts Eirik Tveiten angriper blant andre Venstre med usannheter (Moss Avis, 15. august).

Sindre Westerlund Mork

Foto: Helge Eek

Venstre har i denne valgperioden både foreslått og støttet en rekke tiltak som har hatt som formål å bedre tjenestene til innbyggerne. Dette har vi gjort uavhengig av hvem som har foreslått dem og uavhengig av hvem som skal utføre dem. Det blir derfor direkte usant når Tveiten påstår at "I siste bystyreperiode fra 2007 til i dag, har alle forslag om at disse tjenestene skal gjøres stadig bedre og drives av kommunen, blitt vedtatt med en stemmes overvekt."

Venstres mål er å sikre best mulig tjenester uavhengig av hvem som utfører dem. Det betyr at ikke alt trenger å skje med egne ansatte i kommunen, slik Tveiten ønsker. Vi politikere er ikke tillitsvalgte for våre ansatte men folkevalgte som skal ivareta innbyggernes interesser.

LO har meldt seg på i valgkampen som et ekstra lokalparti. Ikke uventet siden vi jo vet at de støtter de "rød-grønne" både med argumenter og med penger. Venstre er ikke et parti som selger sin politikk til særinteresser. Venstre har som mål å føre en politikk som kommer innbyggerne mest mulig til gode.

LO mener (Moss Avis, 16. august) du som velger skal støtte dagens styringsflertall fordi LO ønsker "Et arbeidsliv hvor lov- og avtaleverk følges". Da kan vi kanskje minne hverandre om at kommunen i disse dager etterforskes av Arbeidstilsynet for brudd på lover og regler når det gjelder arbeidstid for ansatte innen omsorgsektoren.

LO ønsker også "Innsyn, styringsrett og ansvar for Moss kommunes over 2000 ansatte hos de vi velger 12. september". LO får det i rikt monn med dagens styringsflertall, men får innbyggerne det?

Venstre går til valg på å være en ansvarlig arbeidsgiver som både støtter og utfordrer kommunens ansatte. Målet er fornøyde, kompetente og serviceinnstilte ansatte som skal levere gode tjenester til byens innbyggere.

Sindre Westerlund Mork
1. kandidat for Moss Venstre