Sigdalsvegen:-Positivt møte, men ingen avgjøresle før etter valget

– Det var en positiv tone i dagens møte mellom Sigdal kommune og fylkeskommunen. Men det kommer ingen avgjørelse om mer penger til Sigdalsvegen (Foss bru-Bergerud) før etter vaget, sier varaordfører i Sigdal Runolv Stegane (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fylkesordfører Roger Ryberg viste en svært lyttende og positiv innstilling da Sigdal kommune ved ordfører Kari Ask og varaordfører Runolv Stegane redgjorde for Sigdals sterke ønske om mer penger til utbedring av FV 287.
Lastebilnæringa i bygda og Sigdal Kjøkken AS ved hhv. Gunnar Leer og Harald Tveiten var også aktive med innspill overfor fylkesordfører, samferdselssjef Gro Solberg og representantene for Statens Vegvesen.

Fylkesordføreren gav ros til Sigdal Kjøkken AS for stort engasjement og økonomisk bidrag i forbindelse med opprustning av Sigdalsvegen. Han framholdt med styrke at varaordfører Runolv Stegane har vært en drivende kraft i fylkestinget for å få på plass midler til Sigdalsvegen de siste årene.

Møtet konkluderte med at det ikke var mulig å få til en løsning med mer penger før valget, rett og slett fordi det har blitt for dårlig tid. Men både Ryberg, samferdselsjefen og Vegvesenet gav signaler om at det ville bli satt i gang saksbehandling for å vurdere saken i fylkestingets budsjettbehandling i desember.

Stegane

Foto: Ole Marius Fossen

– Jeg vil anslå muligheten for å få mer penger til Foss-Bergerud som 50/50. Sammensettingen av fylkestinget etter valget vil bli helt avgjørende for om det blir mulig å ruste opp strekningen Foss-Bergerud på samme måte som er gjort mellom Hole og Foss bru. Dagens flertall med Ap, Sp, V og SV har hele perioden støtta utbedringsarbeidet på Sigdalsvegen, mens H, Frp og KrF har vært negative. Dersom H og Frp får flertall etter valget, ser det mørkt ut for mer penger, og vi trenger minst 10 millioner kroner ekstra for å få vegstrekningen opp på et akseptabelt nivå, sier Stegane.

Det er ut fra dette faktum Stegane har uttrykt stor frustrasjon over sendrektighet fra kommunens ledelse.
– Det gikk tre uker fra kommunestyret, etter forslag fra meg, vedtok å be om et omgående møte med fylkeskommunen til kommunen oversendte vedtaket til Drammen. Og så gikk det over to måneder før det som skulle være et omgående møtet ble holdt. Dette er helt uholdbart, og det er dessverre stor fare for at vi bare får en dårlig løsning mellom Foss og Bergerud, sier Stegane.

Kommunestyrets behandling og vedtak 17. juni
Fylkestinget 16. juni