Stå opp for ytringsfriheten

Lederen i Stange Arbeiderparti vil begrense Stange KrFs ytringsfrihet. I HA 20. august uttaler Øyvind Hartvedt at det er uredelig av Stange KrF å lage valgkampsak om utbyggingen av Tønset-tomta i Ottestad. Han mener en utbyggingssak som dette skal utsettes til etter valget. Samtidig vet Hartvedt at saken er til høring og behandling i kommunen i dag. Da er et offentlig ordskifte både redelig og nødvendig!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Folk først. Landsmøtesalen i Trondheim.

Foto: Christoffer Biong

Stange Venstre tar til orde for mer meningsutveksling og offentlig debatt. Vi vil ha flere ytringer i det offentlige rom, ikke færre, en måned etter terrorangrepet på Regjeringskvartalet og Utøya.

Hva er Stange Arbeiderpartis motiv for å ville begrense KrFs rett til å ta et standpunkt og komme med sin mening om denne saken? Hvilken rett har Arbeiderpartiet til å forsøke å diktere når andre partier tar sine standpunkter i politiske saker? Hva er grunnen til dette forsøket på å begrense den offentlige debatten i en offentlig sak? Det bør Hartvedt svare på!

Hartvedt avdekker etter min oppfatning et underlig syn på lokaldemokrati. Det må selvfølgelig være anledning til å ta opp saker når som helst, og fortrinnsvis før sakene skal behandles i de formelle organene som planutvalg og kommunestyre. Nettopp det Stange KrF gjør i denne saken.
Er det forstyrrende for Aps valgkampstrategi å diskutere omstridte saker? Kan dere miste noen stemmer i Ottestad om saken avgjøres nå og ikke utsettes til etter valget? Hva med høringsuttalelsene fra innbyggerne i området, er de også forstyrrende ytringer? Vil Stange Ap at utbyggingssaker skal besluttes av få personer i lukkede rom?

Etter Venstres oppfatning er byggesaker for mye utbyggerstyrt i dagens Stange, ikke for lite. En utbygger jobber for sitt eget byggeprosjekt og det er legitimt. Nettopp derfor er det viktig med en debatt for å belyse andre forhold med relevans til utviklingen omkring, trafikkforhold, lys og utsiktsforhold og universell utforming mm. Ønsker Arbeiderpartiet å velte ansvaret for tettstedsutvikling i Ottestad over på utbyggere og planleggere? Det er Stange Venstre uenige i.

Venstre vil ha politisk styring av tettstedsutviklingen og vi vil ha sentrumsplaner der innbyggerne blir hørt, som tar høyde for mer miljøvennlige boformer, trivsel og kulturtilbud for innbyggerne og vern av god matjord. Da må vi også bygge tettere og høyere i Stange. Stange Arbeiderparti har styrt Stange i 87 år, det er lenge nok. Denne saken er et eksempel på nettopp dette. Holdningene til andre partier og vår selvsagte rett til ytrings- og meningsfrihet har forvitret. Det trengs et maktskifte på rådhuset i Stange!

Kjell Bjørseth og Stange KrF har etter min oppfatning krav på en unnskyldning fra lederen i Stange Ap. Videre er min oppfordring at Stange Ap heretter slutter opp den frie debatten og ytringsfriheten i resten av valgkampen, slik alle de politiske partiene nasjonalt har kommet til enighet om etter terrorsaken som var et angrep på landet og folkestyret vårt.

Mirjam Engelsjord Ordførerkandidat for Stange Venstre

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**